Temat interpretacji
Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina
jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r.
Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze
wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi,
jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT
począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym
podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą
wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie
jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak
istnieć zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały
one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu
widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika tj. Gminy.
W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Gmina jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. . W dniu r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu nr .
Przedmiotem inwestycji jest modernizacja Dziennego Domu Pomocy Społecznej (dalej DPS). Budynek został wzniesiony na przełomie lat 70-tych i 80-tych XX w. Po oddaniu go do użytkowania był już w latach późniejszych poddawany bieżącym remontom konserwacyjnym, obejmującym elementy wykończenia i wyposażenia obiektu, jednak nie dokonywano w nim większych remontów. Zły stan techniczny budynku wpływa na utratę zdolności do wypełniania funkcji społecznych oraz do obsługi większej liczby osób. Stanowi też zagrożenie utraty bądź pogarszania stanu zdrowia uczestników Dziennego DPS.
W ramach projektu przewiduje się m.in. wykonanie robót budowlanych, elektrycznych, teletechnicznych, sanitarnych wew. oraz zewn. zgodnie z projektem oraz zakup wyposażenia.
Celem głównym projektu jest . Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostaną szczegółowe cele i rezultaty, wśród których wymienić należy:...
Powstała w ramach realizacji projektu infrastruktura przyczyni się zatem do wzmocnienia kompetencji społecznych osób starszych i niepełnosprawnych, ich zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Zmodernizowana infrastruktura pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów kadrowych, finansowych i technicznych do organizacji w celu:
- przeprowadzania zajęć umożliwiających rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych,
- wsparcia indywidualnego i/lub grupowego w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społecznych,
- prowadzenia rehabilitacji leczniczej oraz terapii zajęciowej zmierzającej do zwiększenia możliwości ruchowych osób zależnych i ich motywacji do działania.
Projekt przyczyni się do wypełnienia celów głównego i szczegółowego RPO WiM 2014-2020, 9 Osi priorytetowej Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działania 9.2 Infrastruktura socjalna.
Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina, która zapewni środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości. Środki te będą corocznie zabezpieczane w Budżecie Miasta. Zarządzać projektem będzie Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS). MOPS jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej działającą w formie jednostki budżetowej Miasta.
Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy:
- zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
- zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
- zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6, 9 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m. in. sprawy pomocy społecznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były/są na Gminę.
Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. ) zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: r.
Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: r.
Data finansowego zakończenia realizacji projektu: r.
Wartość projektu: PLN Wydatki kwalifikowane: PLN
Dofinansowanie ( % kosztów kwalifikowanych): PLN.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 9 Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działanie 9.2 Infrastruktura socjalna.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2019.506 j.t.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. sprawy pomocy społecznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej