Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 20.09.2006 r. (data wpływu 20.09.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie możliwości zwrotu (odliczenia) podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług nie związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe.
W dniu 20.09.2006 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów cytowanej na wstępie ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczących możliwości zwrotu (odliczenia) podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług nie związanych z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco:
Powiat wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług głównie z tytułu wieczystego użytkowania, dzierżawy, najmu. Występujący z tytułu wykonywania tych czynności podatek należny wykazywany jest w deklaracji podatkowej VAT-7/K i przekazywany na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego. Starostwo, przy pomocy którego Zarząd Powiatu wykonuje zadania Powiatu, tworzy nowe miejsce pracy dla Wydziału Promocji. Nabycie wyposażenia tego miejsca pracy finansowane jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu "Osoby Niepełnosprawne w służbie publicznej". Realizacja zadania w zakresie promocji powiatu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Czy Powiatowi będzie przysługiwał zwrot podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, niezbędnych do wyposażenia przedmiotowego miejsca pracy?
Zdaniem wnioskodawcy odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacja ww. zadań nie będzie przysługiwało, ponieważ towary te i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
We wskazanym w stanowisku własnym Wnioskodawcy przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem aby podatnik uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (a w przypadku powstania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym - prawo do zwrotu tej różnicy bądź do przeniesienia jej na następny okres rozliczeniowy) musi zostać spełniony podstawowy warunek, mianowicie nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo, przy pomocy którego Zarząd Powiatu wykonuje zadania Powiatu, dokonuje nabyć towarów i usług za środki otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu "Osoby Niepełnosprawne w służbie publicznej" - w celu utworzenia nowego miejsca pracy dla Wydziału Promocji. Realizacja zadania w zakresie promocji powiatu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (te w przypadku Wnioskodawcy występują i w tym zakresie ma miejsce kwartalne rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług, poprzez składanie deklaracji VAT-7/K). Natomiast w przypadku, gdy organ władzy publicznej (powiat) realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - to w zakresie tym nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług.
Tak więc zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, realizowane przez Powiat zadanie, polegające na utworzeniu w Starostwie nowego miejsca pracy w Wydziale Promocji Powiatu (finansowane ze środków PFRON), nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług - dlatego nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie wyposażenia ww. stanowiska pracy na zasadach określonych w przepisach cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.
Z tego względu tut. organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.