POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/246/167/2005/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. 1473/WV/443/246/167/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.06.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 6 i art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe .

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka zamierza przekazać na cele reprezentacji i reklamy bony upoważniające do zakupu towarów oraz karnety na basen, siłownię a także do salonów kosmetycznych lub fryzjerskich. Zarówno bony jak i karnety będą znikomej wartości w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego i będą wręczane nieodpłatnie podmiotom współpracującym ze Spółką a także lekarzom, farmaceutom i innym osobom, które potencjalnie mogą mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych Spółki. Koszt bonów i karnetów, podobnie jak w przypadku innych upominków przeznaczonych na reprezentację i reklamę X będzie stanowił koszt uzyskania przychodu Spółki.Zakup bonów zostanie udokumentowany fakturami VAT, na których będzie adnotacja: ?zw", tj. jako zwolnione z VAT.

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy nieodpłatne wydanie bonów i karnetów upoważniających do zakupu towarów i usług podlega opodatkowaniu VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Jednym z warunków opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług jest prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. Z uwagi na fakt, że zakup bonów zostanie udokumentowany fakturami VAT z adnotacją ?zw", tj. jako czynność zwolniona z VAT, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie. Stąd, X nie będzie miała obowiązku naliczenia VAT z tytułu przekazania bonów swoim kontrahentom.Dodatkowo, należy zauważyć, że, jak podkreślają organy podatkowe w wydawanych w trybie art. 14a § l Ordynacji podatkowej informacjach o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, bony nie są towarem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się bowiem rzeczy ruchome oraz wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W katalogu tym nie znalazły się zatem karnety, talony oraz inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zatem, przekazując bony i karnety podmiotom współpracującym ze Spółką a także lekarzom, farmaceutom i innym osobom, które potencjalnie mogą mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych Spółki, Spółka nie będzie miała obowiązku naliczenia VAT z tego tytułu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2.eksport towarów, 3.import towarów,4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z przepisem art 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług towarami w rozumieniu ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Bon towarowy jest formą znaku legitymacyjnego, uprawniającym jego okaziciela do otrzymania towarów lub innych świadczeń o wartości określonej na bonie. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji ? obciąża jedynie wydatki o charakterze konsumpcyjnym. Jedną z podstawowych cech konstrukcyjnych podatku VAT jest unikanie podwójnego opodatkowania, jak i niezamierzonego braku opodatkowania. Założeniem tej cechy jest to, aby każda konsumpcja została przynajmniej raz, ale zarazem tylko raz opodatkowana.

W odniesieniu do bonów towarowych, karnetów itp. konsumpcja ma miejsce dopiero na etapie transakcji, za które płatności dokonywane są za pomocą bonów towarowych. Czynność zakupu bonów, karnetów, talonów itp. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki. Zakup przez Spółkę bonów towarowych, karnetów, talonów itp. nie jest bowiem wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług ? jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, iż konsumpcja będzie miała miejsce na etapie transakcji, za które płatności dokonywane są za pomocą bonów towarowych, czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktur VAT, naliczenia podatku należnego i opodatkowania nabywanych za pomocą bonów towarowych, karnetów itp. towarów i usług według właściwych dla nich stawek podatku VAT.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)1.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu