Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Urzędu Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanym do tutejszego organu podatkowego w dniu 11 marca 2005 roku (uzupełnionym pismami z dnia 15 i 28 kwietnia oraz 11 maja 2005 roku) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko Strony w sprawie braku podstawy prawnej do wystawienia faktur VAT na wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy za wykonanie przyłączy wodociągowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w kolejnych pismach usuwających braki przedmiotowego żądania, wynika, że Strona realizuje zadanie inwestycyjne polegające na budowie gminnej sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Budowa wodociągu była przedmiotem uchwały budżetowej Rady Gminy z dnia 18 stycznia 2005 roku.
Środki finansowe na realizację wspomnianego zadania pochodzą ze środków własnych gminy, wpłat mieszkańców oraz pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mieszkańcy zamierzający skorzystać z gminnej sieci wodociągowej zawarli z Gminą umowy cywilno-prawne w których zobowiązali się do wpłat określonych przez strony kwot za wykonanie przyłączy do ich posesji. W wyniku ich zawarcia nie następuje
przeniesienie własności przyłączy, zobowiązują one mieszkańców do wniesienia określonej należności, która jest należnością stałą i nie zależy od długości wykonanego przyłącza.
2. Przedmiot interpretacji. Czy Urząd Gminy może wystawić faktury VAT na wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy za wykonanie przyłączy wodociągowych do ich prywatnych posesji?
3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony brak jest podstawy prawnej do wystawienia faktur, gdyż po wykonaniu prac nie następuje przeniesienie własności przyłączy na poszczególnych mieszkańców.
4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez odpłatne świadczenie usług o którym mowa powyżej, rozumie się każde świadczenie na
rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również między innymi; przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
W ocenie tutejszego organu podatkowego wpłaty stałe, nieuzależnione od długości wykonanego przyłącza - stanowią partycypację mieszkańców Gminy w kosztach prowadzonych przez Gminę inwestycji. Zadanie realizowane przez Gminę jest finansowane z trzech źródeł; środków własnych budżetu Gminy, pożyczek WFOŚiGW oraz dobrowolnych wpłat mieszkańców w kwotach ustalonych przez Gminę i jej mieszkańców zamierzających korzystać z wybudowanej, gminnej sieci wodociągowej. Przyłączenie do sieci wodociągowej poszczególnych prywatnych posesji nie oznacza także przeniesienia własności przyłączy na rzecz właścicieli tych posesji.
Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w
przedstawionej sprawie nie występuje odpłatne świadczenie usług w rozumieniu powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 5, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do sprzedaży usług - Strona nie będzie wystawiała faktur VAT na rzecz poszczególnych mieszkańców.
W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu
wydania niniejszego postanowienia.
W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.