Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60. ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia ... w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika, w części dotyczącej możliwości korzystania - w stanie prawnym obowiązującym od 01.06.2005 r. - ze szczególnej procedury opodatkowania "marży" przy dostawie towarów używanych zakupionych w kraju od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pkt 1) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny opisany we wniosku:
Spółka prowadzi antykwariat - skup i sprzedaż używanych książek, starodruków, rękopisów, kartografii i grafiki, które zdaniem podatnika wypełniają definicję ,,przedmiotów kolekcjonerskich". Przedmiotowe towary podatnik zakupuje w kraju, bądź przyjmuje w komis od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Od miesiąca maja 2004 r. Podatnik nabywał książki, mapy, grafiki i rękopisy (głównie tzw. polonica) na aukcjach antykwarycznych odbywających się poza granicami naszego krąju - głównie w Niemczech.
Antykwariusze na ogół są podatnikami podatku od wartości dodanej zarejestrowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, którzy przy dostawie tych towarów nie stosowali opodatkowania marży. Nabycie to podatnik traktował jako WNT (opodatkowane stawką 7%). z tym, że nie odliczał podatku naliczonego ponieważ w odniesieniu do tych dostaw stosował procedurę opodatkowania marży.
Wątpliwości Podatnika odnoszą się do kwestii :
- czy przy dostawie starych książek, map, grafiki i rękopisów zakupionych w kraju od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej można stosować opodatkowanie "marży" - w stanie prawnym obowiązującym po wejściu w życie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).
Stanowisko Podatnika: zdaniem podatnika przy sprzedaży ww. towarów może stosować procedurę opodatkowania marży.
Ocena prawna stanowiska Podatnika:
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, póz. 535, ze zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Przepis ten stosownie do art. 120 ust. 1 ww. ustawy, dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebedącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebedącej podatnikiem podatku od wartości dodanej,
2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5,
4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Definicje: dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków i towarów używanych na potrzeby stosowania rozdziału 4 (dział XII Szczególne procedury) zawarte są w art. 120 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy.
W przedmiotowym wniosku Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.06.2005 r. przy dostawie towarów używanych (stare książki, mapy, grafiki i rękopisy) zakupionych w Polsce od osób fizycznych może stosować opodatkowanie marży.
W myśl definicji określonej w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy - przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1 - 3 (dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki) oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112). (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30. ex 27.41.20-50. ex 27.41.20-70.00.27.41.30-30.27.41.30-50,27.41.61-00,27.41.62-00,36.22.11-30.00. 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00 ).
Podkreślić należy, że definicja "towarów używanych" określona w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy odnosi się do tzw pośredników opodatkowanych i jest odrębną od definicji " towarów używanych" zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, która ma zastosowanie do sytuacji, gdy sprzedaży dokonuje podatnik, który te towary użytkował przez okres co najmniej pół roku.
W świetle powołanych przepisów, jeżeli podatnik nabywa w kraju towary, które zostały wymienione w art. 120 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (niebędących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatnikami podatku od wartości dodanej) to przy dostawie tych towarów ma prawo przyjąć za podstawę opodatkowania " marżę" stanowiącą różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Podobne zasady obowiązywały w okresie od 01.05.20004 r. - do 31.05.2005 r.
Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika) osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.