Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje od innego podmiotu w ramach zawartej umowy dotacje na sfinansowanie produkcji konkretnego przedsięwzięcia ( film fabularny ). Wątpliwości Spółki budzi sposób opodatkowania przedmiotowej dotacji. Strona stoi na stanowisku, że otrzymana dotacja stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz że należy wystawić fakturę na każdą otrzymaną ratę dotacji.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.) o podatku od towarów i usług, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Istotny jest zatem podkreślony związek dotacji z dostawą lub usługą, a nie źródła finansowania dotacji.
Z art. 29 ust. 1 wynika, że w sytuacji, gdy podatnik do konkretnej transakcji (dostawy, usługi) otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi element ceny, a tym samym wpływa na podstawę opodatkowania. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub usługą (dotacja przedmiotowa), np. uzależnione od ilości i wartości towarów i świadczonych usług. W przeciwnym wypadku - bez istnienia ww. związku - dofinansowanie jest dofinansowaniem ogólnym i nie podlega opodatkowaniu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podanika wynika, że otrzymana dotacja jest ściśle związana z konkretną usługą, tak więc zgodnie z cyt. przepisem będzie opodatkowana stawką właściwą dla dostawy towarów lub świadczonej usługi.
Zgodnie zaś z art.19 ust. 21 cytowanej ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (czyli dotowanego). W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika (dotowanego) zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Z powołanych przepisów wynika, że podmiotem zobowiązanym do naliczenia VAT oraz wystawienia faktury jest podatnik otrzymujący dotację lub część dotacji.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stany faktycznego przedstawionego we wniosku oraz prawnego obowiązującego w momencie wydania interpretacji.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).