Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego w przedmiotowych pismach wynika, że Spółka jest właścicielem wylotów ścieków wód powierzchniowych, którymi są odprowadzane ścieki oraz wody opadowe z terenu własnego i terenu sąsiednich podmiotów i na podstawie ustawy "Prawo ochrony środowiska" Spółka nalicza i płaci do Urzędu Marszałkowskiego opłaty za korzystanie ze środowiska. Opłaty te naliczane są również za podmioty prowadzące działalność na terenie Spółki i w sąsiedztwie, objęte wspólną decyzją Wojewody o udzieleniu pozwolenia wodno-prawnego na odprowadzanie ścieków. Następnie częścią opłat stosownie do wielkości wykorzystywanego terenu (opłata ryczałtowa za wody opadowe) i ilości ścieków Huta obciąża te podmioty rachunkami - bez naliczania podatku VAT z uwagi na to, że wnoszenie opłat za te podmioty odbywa się na podstawie stosunku publicznoprawnego. Ponadto, zgodnie z oświadczeniem Podatnika "z tytułu wnoszenia opłat za pozostałe podmioty Spółka nie pobiera dodatkowego wynagrodzenia; pozostałe podmioty zwracają Spółce tylko kwoty zapłacone do Urzędu Marszałkowskiego; jednocześnie opłata za korzystanie ze środowiska nie jest częścią innej usługi".
Zgodnie ze stanowiskiem Spółki, wnoszenie opłat za podmioty objęte wspólnym pozwoleniem wodno-prawnym nie stanowi usługi w świetle ustawy o VAT.
W myśl postanowień art. 279 ust. 1 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 ze zm.) jeżeli warunki korzystania ze środowiska są określone w pozwoleniu, o którym mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1-3, 5 i 6, oraz w pozwoleniu wodnoprawnym na pobór wód w rozumieniu ustawy - Prawo wodne, podmiotem obowiązanym do poniesienia opłaty za korzystanie ze środowiska lub administracyjnej kary pieniężnej jest podmiot, którego dotyczy to pozwolenie.
Należy podkreślić, iż przedmiotem opodatkowania są zdarzenia (zjawiska), faktyczne lub prawne, z którymi prawo łączy powstanie obowiązku podatkowego. I tak, zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu 5 czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cyt. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podatkowi od towarów i usług podlega dostawa towarów i świadczenie usług o charakterze odpłatnym, jednak ustawodawca określił przypadki, w których czynności nieodpłatnego świadczenia usług zrównano z czynnościami odpłatnymi, poddając je w ten sposób opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).
I tak, w myśl postanowień art. 8 ust. 2 cyt. nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Wnoszenie opłat za korzystanie ze środowiska za podmioty objęte wspólnym pozwoleniem wodno-prawnym w przedmiotowej sprawie nie jest świadczeniem usług w świetle cytowanej na wstępie ustawy o podatku od towarów i usług, nie mieści się w dyspozycji art. 5 ust. 1 przedmiotowej ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.