Temat interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 2 sierpnia 2018 r. znak sprawy 0114 KDIP1 1.4012.431.2018.1.AM (skutecznie doręczone 2 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu rozbudowa remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu.
Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 2 sierpnia 2018 r. znak sprawy 0114 KDIP1 1.4012.431.2018.1.AM (skutecznie doręczone 2 sierpnia 2018 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina wystąpiła z wnioskiem do o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. W dniu 22 maja 2017 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Województwem a Gminą. W ramach wniosku gmina realizuje zadanie rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu. Jest to zadanie własne gminy. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców poprzez przebudowanie świetlicy, jako infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej. Operacja realizowana jest na nieruchomości należącej do Gminy. Ww. zadanie polegało na rozbudowie budynku o projektowany garaż, usunięciu istniejącego pokrycia dachowego z całości budynku oraz wykonanie nowej konstrukcji dachu i pokrycie blacho - dachówką. W wyniku realizacji operacji budynek zostanie udostępniony mieszkańcom, który będzie miejscem ogólnodostępnym, niekomercyjnym, administrowanym przez Gminę. Budynek będzie działał w celu umożliwienia wspólnocie samorządowej sołectwa stworzenie bazy do integracji środowiska lokalnego, prowadzenia działalności statutowej sołectwa oraz rozwoju samorządowych inicjatyw lokalnych, prowadzenia działalności kulturowej, edukacyjnej, sportowej. Z budynku będą mogli bezpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy gminy, druhowie OSP w ramach organizowanych inicjatyw lokalnych: zabawy taneczne, imprezy okolicznościowe i inne. Gmina po zakończeniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych z użytkowaniem budynku.
Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizując powyższą operację Gmina nie może odzyskać poniesionego kosztu VAT z tego powodu, iż planowana operacja nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej. Gminie zostało przyznane dofinansowanie, a co za tym idzie została zobowiązana do uzyskania interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT, którą powinna złożyć wraz z wnioskiem o płatność.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji operacji rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu?
Zdaniem Wnioskodawcy:
W ocenie Gminy realizowana operacja nie będzie wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z póź. zm.). Przebudowany budynek w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywany nieodpłatnie. Realizowane przez Gminę czynności, dla których realizowany jest projekt są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne. W związku z tym Gmina nie ma możliwości odliczeń podatku od towarów i usług związanego z realizowanym zadaniem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy dokonywanymi zakupami dotyczącymi realizowanego zadania, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Dodatkowo należy wskazać art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2018 r, poz. 994) o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy, wykonywanych przez Gminę należą m.in. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację ww. inwestycji. Interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania VAT będzie stanowiła niezbędny załącznik do wniosku o płatność dla realizacji zadania rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.
W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez te podmioty odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. czynności, które realizują na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy:
- pkt 8) edukacji publicznej;
- pkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
- pkt 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- pkt 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
- pkt 18) promocji gminy.
Tym samym, zadania realizowane przez Gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, finansowane z dotacji lub innych dopłat o podobnych charakterze nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. W dniu 22 maja 2017 roku została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Województwem a Gminą. W ramach wniosku gmina realizuje zadanie dot. rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu. Jest to zadanie własne gminy. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców poprzez przebudowanie świetlicy, jako infrastruktury rekreacyjno kulturalnej. Operacja realizowana jest na nieruchomości należącej do Gminy. Ww. zadanie polegało na rozbudowie budynku o projektowany garaż, usunięciu istniejącego pokrycia dachowego z całości budynku oraz wykonanie nowej konstrukcji dachu i pokrycie blacho - dachówką. W wyniku realizacji operacji budynek zostanie udostępniony mieszkańcom, który będzie miejscem ogólnodostępnym, niekomercyjnym, administrowanym przez Gminę. Budynek będzie działał w celu umożliwienia wspólnocie samorządowej sołectwa stworzenie bazy do integracji środowiska lokalnego, prowadzenia działalności statutowej sołectwa oraz rozwoju samorządowych inicjatyw lokalnych, prowadzenia działalności kulturowej, edukacyjnej, sportowej. Z budynku będą mogli bezpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy gminy, druhowie OSP w ramach organizowanych inicjatyw lokalnych: zabawy taneczne, imprezy okolicznościowe i inne. Gmina po zakończeniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych z użytkowaniem budynku.
Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Planowana operacja nie będzie wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej.
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy nabędzie prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wskazał Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu polegającego na rozbudowie budynku oraz wykonaniu nowej konstrukcji dachu, budynek zostanie udostępniony mieszkańcom, będzie miejscem ogólnodostępnym, niekomercyjnym, administrowanym przez Gminę. Budynek będzie działał w celu umożliwienia wspólnocie samorządowej sołectwa stworzenia bazy do integracji środowiska lokalnego, prowadzenia działalności statutowej sołectwa, rozwoju samorządowych inicjatyw lokalnych, prowadzenia działalności kulturowej, edukacyjnej oraz sportowej. Z budynku będą mogli bezpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy gminy, w ramach organizowanych inicjatyw lokalnych. Gmina po zakończeniu inwestycji nie będzie osiągała przychodów związanych z użytkowaniem budynku. Budynek nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej.
Zatem, nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu rozbudowy remizy strażackiej ze zmianą konstrukcji dachu. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami na realizację ww. zadania na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej