Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 16 sierpnia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 18 sierpnia 2005 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie dotyczącym odliczania podatku naliczonego, działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w Spółka zobowiązała się odpłatnie świadczyć na terytorium RP usługi reklamy produktów Kontrahentów. Zakres tych usług obejmuje działania promocyjne i reklamowe, które mają zwiększyć sprzedaż produktów leczniczych wytwarzanych przez Kontrahentów. Kontrahentami Spółki są firmy posiadające siedziby na terytoriach państw członkowskich innych niż terytorium RP, które nie są zarejestrowane dla celów VAT w Polsce - są zarejestrowane dla celów podatku od wartości dodanej w krajach, w których posiadają siedziby.
Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy prawa Spółki do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług reklamy.
Spółka stoi na stanowisku, że, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług niezbędnych do wykonania świadczonych usług.
Art. 86 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1, który stanowi, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Jeżeli spełnione będą wszystkie powyższe przesłanki - Spółka będzie wykorzystywała nabyte lub importowane towary wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, a kwoty te mogłyby być odliczone gdyby usługa była wykonywana na terytorium kraju oraz Spółka będzie posiadała ww. dokumenty - to Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług niezbędnych do świadczenia na rzecz Kontrahenta usług reklamy.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.