Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2.02.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dotyczącej możliwości odliczania podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi w 75% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego służącymi realizacji inwestycji przeznaczonej do oddania w dzierżawę, przy uznaniu podatku naliczonego za koszt niekwalifikowany - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w tej kwestii jest prawidłowe.
Gmina realizuje inwestycję pn "Rozbudowa miejskiej oczyszczalni ścieków w miejscowości J.", w ramach Priorytetu "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów". Inwestycja ta jest w 75% finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1.07.2004 r. (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), a w 25% ze środków własnych Gminy. Gmina jest właścicielem zmodernizowanego majątku. Eksploatatorem majątku zrealizowanego w ramach ww. inwestycji będzie Spółka prawa handlowego "J." Sp. z o.o., która jest odrębnym podatnikiem VAT, z nadanym Numerem Identyfikacji Podatkowej. Przekazanie majątku nastąpi w drodze umowy cywilnoprawnej, tj. dzierżawy. Spółka będzie obciążona czynszem dzierżawnym ustalonym w wysokości umorzenia zmodernizowanego majątku. Przekazany majątek będzie wykorzystany do prowadzenia odpłatnej działalności w zakresie świadczenia usług komunalnych - zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Kosztem kwalifikowanym projektu rozumianym jako budżet inwestycyjny będący przedmiotem dofinansowania z ZPOPR są nakłady inwestycyjne netto. Natomiast podatek VAT został w całości uznany jako koszt niekwalifikowany.
Na tle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Gmina zwróciła się z zapytaniem czy i na jakich warunkach Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT od nakładów inwestycyjnych związanych z modernizacją oczyszczalni ścieków. Zdaniem Gminy odliczenie przez Nią podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi z rozbudową i modernizacją oczyszczalni ścieków w miejscowości J. jest zasadne, a podstawą prawną takiego stanowiska jest ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w której w art. 15 ust. 6 wskazano, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT.
Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela stanowisko zajęte przez Gminę:
Zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, a jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji komunalnej związana będzie z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja ta bowiem przekazana będzie na podstawie umowy cywilno-prawnej (umowy dzierżawy) do eksploatacji Spółce z o.o. "J.", która będzie ją wykorzystywała do prowadzenia odpłatnej działalności związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Tytułem ww. dzierżawy Gmina będzie pobierała przez okres 10-ciu lat czynsz dzierżawny w wysokości umorzenia zmodernizowanego majątku.
Zatem Gmina będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.