Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1293/12/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2012, sygn. ITPP2/443-1293/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek realizuje projekt pn. ... w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4, Leader 4.1/4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty) na podstawie umowy o przyznanie pomocy z dnia 25 czerwca 2012 r. Projekt zakłada zakup sprzętu nagłośnieniowego potrzebnego do promocji lokalnych walorów mających swe źródło w miejscowej tradycji, obrzędach, języku regionalnym i gwarze, poprzez organizację cyklu imprez kulturalnych w wybranych miejscowościach na obszarze objętym LGD. Związek nie jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usługi nie spełnia przesłanek, aby taki wpis uzyskać obligatoryjnie w przyszłości. W zestawieniu rzeczowo-finansowym jako koszty kwalifikowalne były ujęte kwoty brutto z faktur dotyczących zakupu sprzętu nagłośnieniowego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz z budżetu państwa w ramach PROW na lata 2007-2013 Związkowi przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją w/w projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując stan faktyczny nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją w/w projektu. Związek wskazał, że zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od statusu podatnika i w jaki sposób nabyte towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Stwierdził, że nie zostaną spełnione warunki dające podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabywaniu towarów i usług związanych z opisywanymi we wniosku działaniami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Związek, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie realizował projekt sfinansowany ze środków Unii Europejskiej, który będzie polegał na organizacji imprez kulturalnych, a w jego ramach zakupiony będzie sprzęt nagłośniający.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Związkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem zakupy towarów i usług w ramach projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Związek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 969 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy