Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.) poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa 1: Rozwój przedsiębiorczości projekt pod nazwą: .
Inwestycja jest finansowana według zasady:
- koszty kwalifikowalne (łącznie z podatkiem VAT):
- 50,00 % środki publiczne, w tym: 85% - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i 15% - krajowe środki publiczne,
- 50,00 % środki własne Wnioskodawcy,
- koszty niekwalifikowalne - nie występują.
Podatek VAT jest uznany za kwalifikowalny wtedy, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy o podatku VAT nie może być odzyskany, tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Wnioskodawcy jako ostatecznemu beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.
W piśmie z dnia 23 lipca 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:
- nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Zainteresowany poinformował, że zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).
- faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, zostaną wystawione na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem wniosku ORD-IN związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, tym samym nie jest spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną we wniosku inwestycją. Analizując przedmiotowy stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i Zainteresowany nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT.
Projekt pn.: jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia i odbioru inwestycji to 30.11.2012 r. Odbiorcami projektu będą osoby zainteresowane rozwojem oraz podejmowaniem nowych inicjatyw gospodarczych na terenie regionu. W wyremontowanym wnętrzu powstanie instytucja, która będzie informować, uświadamiać i aktywizować gospodarczo lokalną społeczność. Osoby poszukujące informacji na temat ekonomicznych, prawnych i organizacyjnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej będą mogły zasięgnąć informacji od osób posiadających wiedzę i doświadczenie w tym zakresie, a więc skorzystają z usług wysokiej jakości. Wydzielenie przestrzeni na salę konferencyjną pozwoli na przeprowadzanie szkoleń i warsztatów. Ośrodek będzie posiadał pełną informację na temat odbywających się szkoleń z tematyki przedsiębiorczości, będzie również pozyskiwał środki na prowadzenie bezpłatnego doradztwa oraz szkoleń skierowanych do grupy docelowej. Grupa docelowa to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które zgłoszą się w celu zdobycia informacji.
W ramach projektu przeprowadzony zostanie remont budynku znajdującego się w centrum zabytkowego parku w mieście, a także jego wyposażenie na potrzeby Ośrodka. W celu adaptacji budynku do potrzeb Wnioskodawcy zaplanowano następujące działania:
- roboty ziemne oraz izolacje fundamentów i ścian podziemia,
- ustawienie ścian działowych, remont konstrukcji i pokrycia dachowego,
- izolacja przeciwwilgociowa, cieplna oraz przeciwdźwiękowa,
- wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej oraz stolarki wewnętrznej,
- wykonanie robót tynkarskich (z oblicowaniem) i malarskich,
- remont podłoża, położenie podłogi i posadzki,
- wykonanie elementów ślusarsko-kowalskich,
- wykonanie elewacji oraz różnych koniecznych robót zewnętrznych,
- remont lub wykonanie instalacji: elektrycznej, wodociągowej i p.poż., kanalizacyjnej, gazowej, centralnego ogrzewania i węzłów cieplnych,
- wyposażenie pomieszczeń w meble i sprzęty biurowe umożliwiające świadczenie usług na najwyższym poziomie.
W ramach projektu w budynku utworzone zostaną m.in. pomieszczenia biurowe oraz sala konferencyjna umożliwiająca prowadzenie szkoleń i warsztatów.
Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca. Jest on dobrowolną, samorządową organizacją zrzeszającą handlowców, usługodawców i producentów z terenu Miasta i Gminy oraz regionu, powstałą w 1997 roku. Izba funkcjonuje na podstawie Ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. nr 35, poz. 195 zm. 1992 r. Dz. U. nr 75 poz. 368) oraz na podstawie statutu.
Do podstawowych zadań Izby należą m. in.: ochrona interesów podmiotów gospodarczych regionu oraz ich reprezentowanie przed władzami samorządowymi, państwowymi oraz innymi instytucjami państwowymi organizacjami gospodarczymi w kraju i za granicą, współtworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze działania, upowszechnianie zasad racjonalnego gospodarowania, nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, a także promowanie postępu technologicznego oraz zasad etyki w działalności gospodarczej. Wyznaczone zadania realizowane są głównie przez występowanie przed właściwymi organami z propozycjami związanymi z funkcjonowaniem gospodarki, współtworzenie i współrealizowanie założeń lokalnej polityki gospodarczej, współpracę z samorządem w sprawach gospodarczych, ułatwianie przepływu informacji oraz informowanie w kwestiach gospodarczych, ekonomicznych i prawnych.
Członkami Izby są podmioty gospodarcze, a nabycie członkostwa następuje z mocy uchwały Zarządu Izby. Organami Izby są Walne Zgromadzenie Członków Izby, Zarząd Izby i Komisja Rewizyjna. Najwyższą władzą Izby jest Walne Zgromadzenie. Wszystkie funkcje w Izbie są prowadzone społecznie. Organizacyjno-merytoryczną i techniczno-biurową obsługę organów Izby wykonuje Biuro Izby, które obecnie zatrudnia jednego pracownika. Majątek Wnioskodawcy powstaje z wpisowego, ze składek członków, z darowizn, spadków i zapisów, z dochodów własnego majątku oraz z dochodów własnej działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie występujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa 1: Rozwój przedsiębiorczości projekt pod nazwą: . Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu zostaną wystawione na Wnioskodawcę.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. .
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 187 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi