POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP3/443-0035/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2006, sygn. PP3/443-0035/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.05.2006r. (data wpływu do urzędu 17.05.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 08.08.2006 r. (data wpływu 09.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stawki VAT przy świadczeniu usług spedycji, stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 15.05.2006r. (data wpływu do urzędu 17.05.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 08.08.2006 r. (data wpływu 09.08.2006 r.) podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, spółka zajmuje się spedycją i pośrednictwem w zakresie usług transportowych. Przewóz zleca podwykonawcom, gdyż nie posiada własnych środków transportu. Spółka świadczy usługi na obszarze portu morskiego dla polskiego kontrahenta, który odkupuje już odprawiony towar od importera, a następnie dostarcza go do swoich miejsc prowadzenia działalności na terenie całego kraju. Wnioskodawca zajmuje się organizacją transportu towaru (transport lądowy) z terenu portu (Elewatora) do konkretnych miejsc w kraju w/g zestawienia ilościowego. Spółka nie uczestniczy w przeładunku, załadunku, rozładunku na morskim środku transportu, lecz w załadunku na lądowy środek transportu jakim jest samochód czy pociąg. Transport zaczyna się na terenie morskiego portu w Polsce a kończy w różnych oddziałach nabywcy. Towar pochodzi z kraju trzeciego i jest transportowany drogą wodną statkiem, a następnie samochodami lub pociągami.

Podatnik zwraca się z niżej wymienionymi pytaniami:

  1. Jakie dokumenty powinien posiadać na potwierdzenie stosowania stawki 0% VAT przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego i stwierdzenia faktu uczestniczenia w nim jako podwykonawca?
  2. Kiedy należy uznać, że transport międzynarodowy się zakończył, a rozpoczął transport krajowy i co należy rozumieć jako miejsce przyjazdu?
  3. Do którego etapu podwykonawstwa usługi należy odnosić usługę spedycyjną?
  4. Czy fakt wykonania usługi spedycyjnej na terenie portu jest podstawą do zastosowania stawki 0%?

Zdaniem podatnika, dokumentem poświadczającym fakt uczestniczenia w transporcie międzynarodowym byłby dokument: konosament, list przewozowy, faktura zagraniczna w przypadku dostawy przez sprzedającego własnym transportem. Ponadto transport należy uznać za kończący się w miejscu jakie wskazuje dokument transportowy jako miejsce dostawy. W przypadku konosamentu, czyli dokumentu świadczącego o transporcie wodnym będzie tylko port, a nie jakikolwiek punkt w kraju docelowym. Transport kończy się w porcie. Podatnik wskazał także, że usługa spedycyjna dotyczy transportu międzynarodowego, jeżeli spedytor działa na zlecenie importera, który przekaże dokumenty świadczące o pochodzeniu towaru z kraju trzeciego np. faktura, SAD, konosament, list przewozowy. Zdaniem podatnika, fakt świadczenia usługi rozpoczynającej się na terenie portu nie jest podstawą stosowania stawki 0% bez posiadania dokumentacji potwierdzającej uczestniczenie w międzynarodowej usłudze transportu od momentu wysłania towaru z kraju sprzedawcy do momentu odprawy w gdyńskim porcie. Samo zlecenie organizacji transportu z terenu portu nie daje prawa do stosowania preferencyjnej stawki.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwaną dalej ustawą PTU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy PTU stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust.3 pkt 3 ustawy PTU do usług transportu międzynarodowego ustawodawca zaliczył także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1.

Ponadto §7 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) przewiduje, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się także do usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

A zatem, jak wynika z w/wym. przepisów podmiot świadczący usługę spedycji transportu towaru, którego trasa przewozu rozpoczyna się poza terytorium Wspólnoty, a kończy na terytorium Polski, pomimo, że obsługuje tylko część trasy przewozu towaru ma prawo zaliczyć swoją usługę do usług transportu międzynarodowego. Jednakże zgodnie z art. 83 ust.5 ustawy PTU podmiot ten musi posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, którymi są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski i konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera dowód wywozu towarów.

Ponadto stosownie do art.83 ust.1 pkt 9 ustawy PTU stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu. Przy czym zgodnie z ust.2 w/wym. przepisu, stawka VAT 0% ma zastosowanie do przedmiotowych usług w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z prawa do stosowania stawki 0% korzystają na mocy art. 83 ust.1 pkt 17 ustawy PTU pozostałe usługi służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1 oraz na mocy § 7 ust.1 pkt 6) rozporządzenia usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegające na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, ale nie mają one zastosowania w przedstawionym przypadku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że usługa świadczona przez podatnika nie stanowi części transportu międzynarodowego, ponieważ dotyczy ona spedycji towaru już po odprawie celnej. A zatem podatnik zajmuje się spedycją w transporcie krajowym. Tego typu usługi opodatkowane są podstawową stawką podatku tj. 22% zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy PTU.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni