prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku realizacją projektu polegającego n... - Interpretacja - IBPP4/443-1735/11/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.03.2012, sygn. IBPP4/443-1735/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku realizacją projektu polegającego na przygotowaniu terenu do działalności inwestycyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011r. (data wpływu 9 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 2 marca 2012r.) oraz pismem z dnia 22 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku realizacją projektu pn. jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, budowy sieci gazowej oraz dróg wraz z chodnikami;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej poniesionej opłaty przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej, promocji projektu oraz przygotowania niezbędnej dokumentacji.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 2 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lutego 2012r. nr IBPP4/443-1735/11/JP oraz pismem z dnia 22 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 marca 2012r. nr IBPP4/443-1735/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

28 maja 2008r. Powiat podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości będącą Instytucją Pośredniczącą umowę dotyczącą przygotowania projektu indywidualnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Priorytet I: Nowoczesna gospodarka. Działanie 13. Wspieranie innowacji, pn.: . Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007r. w sprawie listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 (M.P. Nr 89, poz. 971 ze zm. w M.P. z 2008r Nr 16, poz. 177) projekt został zakwalifikowany jako indywidualny projekt kluczowy.

Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje przygotowanie niezbędnej dokumentacji, m.in. studium wykonalności, projekty architektoniczno-budowlane, uzyskanie prawomocnych pozwoleń na budowę lub zgłoszenie budowy. Termin złożenia dokumentacji projektowej wraz z wnioskiem o dofinansowanie upływa dnia 31 marca 2012r. Pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie przez PARP będzie skutkowało podpisaniem umowy o dofinansowanie i realizacją projektu, która przewidziana jest na lata 2012-2015.

W trakcie realizacji projektu zostaną przeprowadzone postępowania przetargowe, które wyłonią wykonawców robót. W ramach uzbrojenia terenów do działalności inwestycyjnej zostaną wybudowane drogi wewnętrzne wraz z chodnikami, drogi dojazdowe do przepompowni ścieków, zbiornika retencyjnego, wybudowana zostanie sieć gazowa, wodociągowa, elektroenergetyczna, wykonana zostanie kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikiem retencyjnym. Koszt całkowity projektu, zapisany w umowie dotyczącej przygotowania projektu wynosi 78 mln i obejmuje kwotę wydatków kwalifikowalnych, w tym także podatek od towarów i usług. Działki, na których usytuowany będzie park naukowo-technologiczny są własnością Powiatu i obejmują swoim zasięgiem obszar trzech gmin.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 lutego 2012r. Właścicielem powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury, do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie, będzie Powiat.

Właścicielem dróg i chodników będzie w okresie trwałości projektu Powiat.

Powstała infrastruktura zostanie przekazana na podstawie umowy użyczenia w okresie trwałości projektu nieodpłatnie:

  • Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji - sieć wodociągowa i kanalizacyjna,
  • Zakładowi Gazowniczemu - sieć gazowa,
  • sieć elektroenergetyczna na terenie Parku zostanie wybudowana zgodnie z umową o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej terenów inwestycyjnych przez Y. Kosztem w projekcie inwestycyjnym będzie opłata przyłączeniowa poniesiona przez Powiat na rzecz Y,
  • zbiornik retencyjny i kanalizacja deszczowa pozostanie na stanie majątku Powiatu,
  • grunty zostaną sprzedane przez Powiat przyszłym inwestorom po zakończeniu realizacji uzbrojenia. Nie wyklucza się po zakończeniu okresu trwałości projektu, sprzedaży sieci operatorom.

Drugi etap realizacji projektu obejmuje przeprowadzenie postępowania przetargowego mającego na celu wybór wykonawców robót i wykonanie uzbrojenia terenu Parku Naukowo-Technologicznego oraz rozliczenie projektu.

Sprzedaż opodatkowaną/wystawianie faktur za dostawę wody, energii elektrycznej, gazu, odprowadzanie ścieków/prowadzić będą dostawcy mediów.

Wydatki ponoszone w ramach projektu obejmują koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji tj. studium wykonalności, koncepcja zagospodarowania terenu, decyzje lokalizacji celu publicznego i o warunkach zabudowy, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, pozwolenie wodno - prawne (dla kanalizacji deszczowej i całego obszaru PNT), projekty budowlane i wykonawcze, uzyskanie pozwoleń na budowę. Są to faktury za wypisy z ewidencji gruntów, opłaty za uzgodnienia projektowanych sieci, opłaty za wykonanie kopii mapy ewidencyjnej a także koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi pracowników przygotowujących ww. dokumentację. Wydatki projektu obejmują również faktury za wybudowanie poszczególnych sieci, a także za promocję projektu m.in. zorganizowanie konferencji dla potencjalnych inwestorów, wykonanie ulotek, gadżetów, filmów reklamujących tereny Parku.

W dniu 22 marca 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że:

  • Wykonawcą i właścicielem sieci elektroenergetycznej będzie Y. Powiat uiści opłatę przyłączeniową do sieci, będącą kosztem kwalifikowalnym w projekcie. Sieć gazowa po okresie trwałości zostanie sprzedana Zakładowi Gazowniczemu po cenie wynegocjonowanej;
  • sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie operatorowi Miejskiemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który będzie konserwował sieci oraz dokonywał sprzedaży wody oraz odbioru ścieków z terenu Parku;
  • zbiornik retencyjny wraz z siecią kanalizacji deszczowej oraz drogami dojazdowymi do przepompowni i zbiornika retencyjnego pozostaną po okresie trwałości projektu własnością Powiatu. Żadna z dróg nie będzie stanowić elementu działki przeznaczonej na sprzedaż;
  • drogi wraz z chodnikami po okresie trwałości projektu zostaną przekazane nieodpłatnie Gminie i będą mieć status dróg publicznych;
  • ulotki, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie a wstęp na konferencje będzie miał charakter otwarty i nieodpłatny. Pośrednim efektem promocji będzie sprzedaż uzbrojonych gruntów. Sprzedaż gruntów będzie sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupu będą mogły dokonywać innowacyjne podmioty gospodarcze. Wnioskodawca wyklucza możliwość sprzedaży gruntów dla osób indywidualnych nieprowadzących innowacyjnej działalności gospodarczej;
  • od 1999r. zarejestrowanym podatnikiem składającym deklaracje VAT-7 jest Starostwo Powiatowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 28 lutego 2012r.):
Czy Powiat ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 28 lutego 2012r.), Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku VAT, poniesionego w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego pn.: .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, budowy sieci gazowej oraz dróg wraz z chodnikami;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej poniesionej opłaty przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej, promocji projektu oraz przygotowania niezbędnej dokumentacji.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z treści powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia. Jeśli świadczenie nieodpłatnej usługi będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, wtedy przesłanka uznania takiej czynności za odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zostanie spełniona. Rozstrzygnięcie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w tej sprawie występują.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości będącą Instytucją Pośredniczącą umowę dotyczącą przygotowania projektu indywidualnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Priorytet I: Nowoczesna gospodarka. Działanie 13. Wspieranie innowacji, pn.: ....

W ramach projektu zostaną wykonane uzbrojenia terenów do działalności inwestycyjnej zostaną wybudowane drogi wewnętrzne wraz z chodnikami, drogi dojazdowe do przepompowni ścieków, zbiornika retencyjnego, wybudowana zostanie sieć gazowa, wodociągowa, elektroenergetyczna, wykonana zostanie kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikiem retencyjnym.

Właścicielem powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury, do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie, będzie Powiat. W okresie trwałości projektu powstała infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana:

  • Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji - sieć wodociągowa i kanalizacyjna,
  • Zakładowi Gazowniczemu - sieć gazowa,

Sieć elektroenergetyczna na terenie Parku zostanie wybudowana zgodnie z umową o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej terenów inwestycyjnych przez Y. i będzie właścicielem tej sieci, natomiast Powiat poniesie koszt w postaci opłaty przyłączeniowej.

Zbiornik retencyjny wraz z siecią kanalizacji deszczowej oraz drogami dojazdowymi do przepompowni i zbiornika retencyjnego pozostaną po okresie trwałości projektu własnością Powiatu. Żadna z dróg nie będzie stanowić elementu działki przeznaczonej na sprzedaż. Drogi wraz z chodnikami po okresie trwałości projektu zostaną przekazane nieodpłatnie Gminie i będą mieć status dróg publicznych.

Grunty zostaną sprzedane przez Powiat przyszłym inwestorom po zakończeniu realizacji uzbrojenia. Nie wyklucza się po zakończeniu okresu trwałości projektu, sprzedaży sieci operatorom.

Sprzedaż opodatkowaną/wystawianie faktur za dostawę wody, energii elektrycznej, gazu, odprowadzanie ścieków/prowadzić będą dostawcy mediów.

Wydatki ponoszone w ramach projektu obejmują koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji tj. studium wykonalności, koncepcja zagospodarowania terenu, decyzje lokalizacji celu publicznego i o warunkach zabudowy, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, pozwolenie wodno - prawne (dla kanalizacji deszczowej i całego obszaru PNT), projekty budowlane i wykonawcze, uzyskanie pozwoleń na budowę. Są to faktury za wypisy z ewidencji gruntów, opłaty za uzgodnienia projektowanych sieci, opłaty za wykonanie kopii mapy ewidencyjnej a także koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi pracowników przygotowujących ww. dokumentację. Wydatki projektu obejmują również faktury za wybudowanie poszczególnych sieci, a także za promocję projektu m.in. zorganizowanie konferencji dla potencjalnych inwestorów, wykonanie ulotek, gadżetów, filmów reklamujących tereny Parku.

Po okresie trwałości projektu sieć gazowa zostanie sprzedana Zakładowi Gazowniczemu po cenie wynegocjowanej.

Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie operatorowi Miejskiemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który będzie konserwował sieci oraz dokonywał sprzedaży wody oraz odbioru ścieków z terenu Parku.

Ulotki, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie a wstęp na konferencje będzie miał charakter otwarty i nieodpłatny. Pośrednim efektem promocji będzie sprzedaż uzbrojonych gruntów. Sprzedaż gruntów będzie sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupu będą mogły dokonywać innowacyjne podmioty gospodarcze. Wnioskodawca wyklucza możliwość sprzedaży gruntów dla osób indywidualnych nieprowadzących innowacyjnej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach ww. projektu Wnioskodawca planuje wykonanie infrastruktury. Część infrastruktury zostanie przekazana nieodpłatnie w użyczenie odrębnym podmiotom, część pozostanie na majątku Powiatu natomiast część powstałej infrastruktury zostanie sprzedana. Wnioskodawca w ramach realizacji projektu zamierza także wykonać jego promocję, ponieść opłatę przyłączeniową do sieci elektroenergetycznej oraz przygotować niezbędną dokumentację.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do budowy infrastruktury wykorzystywanej nieodpłatnie oraz wykorzystywanej do działań, których celem mogą być czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W odniesieniu do budowy infrastruktury, która zostanie przekazana nieodpłatnie w użyczenie odrębnym podmiotom, stwierdzić należy co następuje:

Zdaniem tut. organu aby ustalić czy świadczone usługi są związane z działalnością gospodarczą podatnika należy oprzeć się na ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592).

W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (art. 4 ust. 1 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Powiat w okresie trwałości projektu, jak również po zakończeniu okresu jego trwałości, będzie właścicielem części powstałej infrastruktury i przekaże ją w nieodpłatne użyczenie odpowiednim podmiotom.

Realizacja publicznych inwestycji, tj. budowa sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami oraz sieci gazowej wpisuje się w zakres zadań własnych Powiatu o charakterze ponadgminnym. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego użyczenia infrastruktury podmiotom, które te zadania także będą wykonywały, jest czynnością prowadzoną do celów działalności gospodarczej Powiatu.

Czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie inwestycji i jej wykorzystanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Odnośnie budowy sieci gazowej, stwierdzić ponadto należy, że w przypadku gdy po okresie trwałości projektu zostanie ona sprzedana Zakładowi Gazowniczemu to nastąpi zmiana przeznaczenia tej sieci i w tej sytuacji mogą mieć zastosowanie uregulowania art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.

W odniesieniu do realizowanej inwestycji w zakresie budowy dróg i chodników, zdaniem tut. organu stwierdzić należy, że nie będzie ona służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Powiat. Powiat dokonuje budowy dróg w ramach wykonywania zadań własnych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym). Po zakończeniu okresu trwałości projektu drogi wraz z chodnikami zostaną przekazane nieodpłatnie Gminie i będą mieć status dróg publicznych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie w zakresie budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, sieci gazowej oraz dróg wraz z chodnikami pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, związek taki nie występuje.

Zatem Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, sieci gazowej oraz dróg wraz z chodnikami.

W odniesieniu do promocji projektu, poniesienia opłaty przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej oraz sporządzenia odpowiedniej dokumentacji, stwierdzić należy co następuje:

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że ulotki, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie a wstęp na konferencje będzie miał charakter otwarty i nieodpłatny. Nie oznacza to jednak, że działania te nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że długookresowym celem projektu będzie sprzedaż terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom (innowacyjnym podmiotom gospodarczym), realizacja projektu jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży terenów inwestycyjnych, która to czynność jak wskazał Wnioskodawca będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Wypada zauważyć, iż na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku działania podejmowane w ramach promocji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niewątpliwym jest iż promocja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że długookresowym pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich sprzedaż (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży. Wnioskodawca stwierdził wprawdzie, iż ulotki, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie, a wstęp na konferencje będzie miał charakter otwarty i nieodpłatny, jednakże promocja jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży terenów inwestycyjnych, a zatem w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analogicznie powyższe będzie miało również zastosowanie do poniesionej przez Powiat opłaty za przyłączenie terenu parku do sieci elektroenergetycznej oraz przygotowania niezbędnej dokumentacji. Powyższe niewątpliwie pozostaje w związku z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż terenów parku technologicznego)

Tut. organ zauważa, że zarówno promocja projektu jak również poniesiona opłata przyłączeniowa oraz dokumentacja, są niezbędne do tego by Wnioskodawca mógł zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie terenów na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i ich sprzedaż.

Należy zauważyć, że promocja projektu, poniesiona opłata przyłączeniowa oraz niezbędna dokumentacja, są jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (długookresowym pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż terenów inwestycyjnych), jednakże czynności tych nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od ich pozytywnego zrealizowania.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, w części dotyczącej promocji projektu, poniesienia opłaty przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej oraz sporządzenia odpowiedniej dokumentacji.

Tym samym w sytuacji gdy kwota podatku naliczonego będzie większa niż kwota podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, budowy sieci gazowej oraz dróg wraz z chodnikami;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej poniesionej opłaty przyłączeniowej do sieci elektroenergetycznej, promocji projektu oraz przygotowania niezbędnej dokumentacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku realizacją projektu pn. ... w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach