Możliwości odzyskania podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z zadaniem . - Interpretacja - IBPP3/443-477/12/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2012, sygn. IBPP3/443-477/12/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwości odzyskania podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z zadaniem .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012r. (data wpływu 16 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z zadaniem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z zadaniem .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja rozpoczęta działalność 12 lutego 2007r., została powołana w celu kreowania i wspierania różnego rodzaju inicjatyw: społecznych, oświatowych, naukowych, kulturalnych i gospodarczych oraz multidyscyplinarnych projektów ukierunkowanych na rozwój ziem górskich, w szczególności:

  1. wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów górskich, wiejskich i peryferyjnych,
  2. pobudzanie społecznej aktywności obywateli, w tym miedzy innymi takich grup społecznych jak osoby niepełnosprawne, seniorzy, bezdomni, dzieci i młodzież, kobiety, mniejszości narodowe i etniczne, grupy społeczne wymagające wsparcia,
  3. wyrównywanie szans ludzi młodych i absolwentów oraz pomoc pozostałym grupom defaworyzowanym,
  4. upowszechnianie dostępu do wiedzy i oferty edukacyjnej, w szczególności w ramach kształcenia ustawicznego, doskonalenia zawodowego i oświaty dla dorosłych,
  5. promowanie innowacyjności w oświacie szkolnej i pozaszkolnej,
  6. kreowanie lokalnych liderów,
  7. wspieranie inicjatyw mających za zadanie poprawę ekonomicznych warunków życia mieszkańców,
  8. aktywnego przeciwdziałania bezrobociu,
  9. wspieranie rozwoju przedsiębiorczości,
  10. kreowanie atrakcyjnej i zrównoważonej oferty zagospodarowania wolnego czasu i rozwoju osobowego mieszkańców,
  11. kreowanie i wspieranie inicjatyw kulturalnych,
  12. wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
  13. wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego,
  14. wspieranie wzrostu lokalnej tożsamości i więzi,
  15. ochrona środowiska oraz propagowanie proekologicznych idei, zachowań, rozwiązań i technologii,
  16. zachowanie 1 promowanie materialnego i niematerialnego dziedzictwa kultury.

Organizacja prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W dniu 2 marca 2012r. Prezes Zarządu w imieniu Fundacji zawarł umowę przyznania pomocy nr na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 . Zgodnie z ww. umową Fundacja zobowiązana jest do realizacji operacji pt. , której celem jest zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz podniesienie jakości życia na obszarze objętym LSR dzieci i młodzieży z obszaru LGD , poprzez organizację w roku 2012 imprezy sportowej z elementami kultury regionalnej gmin wchodzących w skład LGD, wzrost integracji społecznej i poprawa warunków rozwoju fizycznego, intelektualnego, kulturalnego i duchowego mieszkańców startujących w zawodach sportowych oraz korzystających z oferty kulturalnej imprezy. Wysokość dofinansowania na realizację ww. zadania wynosi 23.000,00 zł i przeznaczona jest na organizację (koszt zakupu nagród, usługa wypuszczania 100 baloników z helem, nagłośnienie imprezy, koszty zakupu numerów startowych, koszty poczęstunku na festynie zwieńczającym, wynagrodzenie prowadzącego karaoke, koszty transportu, przygotowanie i druk plakatu promującego ). Płatności za zakupione przez Organizację usługi i zakupy następować będzie na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. Wymienione wydatki, które będą poniesione w związku z realizacją Zadania nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT dlatego podatek VAT stanowi koszt podlegający refundacji ze środków ww. Programu. Uczestnicy biorący udział w realizowanym Zadaniu nie uiszczać będą żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako Beneficjent Zadania , której celem jest zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz podniesienie jakości życia na obszarze objętym LSR dzieci i młodzieży z obszaru LGD , poprzez organizację w roku 2012 imprezy sportowej z elementami kultury regionalnej -, promocja kultury lokalnej i dziedzictwa kulturowego, wzrost poczucia tożsamości kulturowej młodych mieszkańców LGD oraz integracja mieszkańców gmin wchodzących w skład LGD , wzrost integracji społecznej i poprawa warunków rozwoju fizycznego, intelektualnego, kulturalnego i duchowego mieszkańców startujących w zawodach sportowych oraz korzystających z oferty kulturalnej imprezy, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z jego realizacją...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku od towarów i usług VAT z faktur VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT i nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. W związku z powyższym nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją zadania , (której celem jest zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz podniesienie jakości życia na obszarze objętym LSR dzieci i młodzieży z obszaru LGD , poprzez organizację w roku 2012 imprezy sportowej z elementami kultury regionalnej , promocja kultury lokalnej i dziedzictwa kulturowego, wzrost poczucia tożsamości kulturowej młodych mieszkańców LGD oraz integracja mieszkańców gmin wchodzących w skład LGD , wzrost integracji społecznej i poprawa warunków rozwoju fizycznego, intelektualnego, kulturalnego i duchowego mieszkańców startujących w zawodach sportowych oraz korzystających z oferty kulturalnej imprezy), ponieważ zakupy te nie będą służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. l20 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji operacji pt. . Wydatki związane są z organizacją to koszt zakupu nagród, usługa wypuszczania 100 baloników z helem, nagłośnienie imprezy, koszty zakupu numerów startowych, koszty poczęstunku na festynie zwieńczającym, wynagrodzenie prowadzącego karaoke, koszty transportu, przygotowanie i druk plakatu promującego . Płatność za zakupione przez Organizację usługi i zakupy następować będzie na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. Wymienione wydatki, które będą poniesione w związku z realizacją zadania nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Uczestnicy biorący udział w realizowanym zadaniu nie uiszczać będą żadnych opłat.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pod nazwą: .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją zadania, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach