Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów zadania? - Interpretacja - ILPP2/443-685/12-4/SJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.10.2012, sygn. ILPP2/443-685/12-4/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów zadania?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 12 lipca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 12 lipca 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania pn. Udostępnianie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania pn. Udostępnianie . Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 17 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma złożyła wniosek o dofinansowanie unijne na realizację projektu pn. Udostępnianie w ramach PROW 2007-2013, działanie Małe projekty na dofinansowanie 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne. W dniu 27 września 2012 r. nastąpiło podpisanie umowy z Urzędem Marszałkowskim w .

Zakupione produkty to 20 zestawów do gry w paintball (marker, butla osobista, magazynek), 20 masek ochronnych (10 koloru czarnego, 10 koloru zielonego), 25 kombinezonów ochronnych, 1 duża butla matka, 2 akcesoria do konserwacji sprzętu (przetoczka, wycior), 20 zestawów kulek.

Koszt produktów to zł. Kwota dofinansowania zależy od interpretacji organu podatkowego dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez Wnioskodawcę. Zainteresowany oświadczył, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż prowadzi działalność nie będąc płatnikiem VAT.

Beneficjent we wniosku o dofinansowanie wykazał jako koszt kwalifikowalny również podatek VAT od inwestycji. Zgodnie z instrukcją wypełniania Wniosku o płatność dla działania Małe projekty wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność w przypadku, gdy Beneficjent wykazał w kosztach kwalifikowalnych VAT, jest interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie zamierza stawać się nim w przyszłości. Wnioskodawca świadczy usługi komercyjne (organizacja aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży). Klientami Zainteresowanego są w większości osoby prywatne, które nie odzyskują podatku VAT. Towary zakupione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzęt będzie udostępniany na zasadzie wypożyczania go klientom. Klienci będą płacić za możliwość skorzystania ze sprzętu (poza imprezami organizowanymi nieodpłatnie dla stowarzyszeń, samorządów, ośrodków pomocy społecznej itp.). Wnioskowany sprzęt posłuży do poprawienia możliwości aktywnego animowania czasu wolnego na terenie powiatu . Zainteresowany za swoje usługi wystawia rachunki, z których nie odzyskuje VATu. Efekt realizacji inwestycji sfinansowanej częściowo z środków Unii Europejskiej będzie wykorzystywany w działalności prowadzonej przez Wnioskującego.

Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski w celu uznania podatku VAT od wykonanych robót za koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów zadania pn. Udostępnianie ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem VAT i ze względu na czysto usługowy charakter działalności nie zamierza się nim stawać, nie przysługuje mu zatem prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów przedmiotowego zadania. Zatem podatek VAT winien być kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Ponadto, w przedmiotowej sprawie wskazać także należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę ().

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), jak również w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 307 ze zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie unijne na realizację projektu pn. Udostępnianie w ramach PROW 2007-2013, działanie Małe projekty na dofinansowanie 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne. W wyniku realizacji zadania poniesiono wydatki na zakup 20 zestawów do gry w paintball (marker, butla osobista, magazynek), 20 masek ochronnych (10 koloru czarnego, 10 koloru zielonego), 25 kombinezonów ochronnych, 1 duża butla matka, 2 akcesoria do konserwacji sprzętu (przetoczka, wycior), 20 zestawów kulek. Zainteresowany prowadzi działalność nie będąc płatnikiem VAT i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie zamierza stawać się nim w przyszłości. Wnioskodawca świadczy usługi komercyjne (organizacja aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży). Klientami Zainteresowanego są w większości osoby prywatne, które nie odzyskują podatku VAT. Towary zakupione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. na imprezy organizowane nieodpłatnie dla stowarzyszeń, samorządów, ośrodków pomocy społecznej itp. Sprzęt będzie udostępniany na zasadzie wypożyczania go klientom. Klienci będą płacić za możliwość skorzystania ze sprzętu, poza imprezami organizowanymi nieodpłatnie dla stowarzyszeń, samorządów, ośrodków pomocy społecznej itp. Wnioskowany sprzęt posłuży do poprawienia możliwości aktywnego animowania czasu wolnego na terenie powiatu . Zainteresowany za swoje usługi wystawia rachunki, z których nie odzyskuje VATu. Efekt realizacji inwestycji sfinansowanej częściowo z środków Unii Europejskiej będzie wykorzystywany w działalności prowadzonej przez Wnioskującego.

A zatem, z opisu sprawy wynika, iż zakupione w ramach projektu urządzenia i sprzęt do gier terenowych paintball, będą jak wskazał Zainteresowany, zarówno przedmiotem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (imprezy organizowane nieodpłatnie dla stowarzyszeń, samorządów, ośrodków pomocy społecznej itp.), jak również będą przedmiotem odpłatnego wypożyczenia (klienci będą płacić za możliwość skorzystania ze sprzętu), tj. będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego z momentem przekroczenia wartości 150.000 zł ze sprzedaży opodatkowanej, o ile nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. Udostępnianie , ze względu na fakt, iż nie jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jednak pod warunkiem, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie zajdą okoliczności wskazane w cyt. przepisie art. 113 ustawy o VAT.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 910 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu