Na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Ur... - Interpretacja - 1MUS-1471/NTR2/443-529/04/MJ

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.11.2004, sygn. 1MUS-1471/NTR2/443-529/04/MJ, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 21. 06. 2004 r., informuje:

Przez usługi elektroniczne rozumie się na podstawie art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej.

Jak z powyższego wynika, warunkiem sine qua non uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług jest, aby była ona świadczona za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten, acz konieczny, nie jest jednak wystarczający do uznania usługi za elektroniczną w w/w rozumieniu. Dodatkowo powinna ona spełniać następujące warunki:
-jej świadczenie z natury powinno być zależne od technologii informatycznej a wykonanie jej bez wykorzystania tej technologii powinno być niemożliwe,
-świadczenie usługi powinno być zautomatyzowane i wymagać jedynie niewielkiej interwencji (udziału) człowieka.

Dopiero łączne spełnienie wspomnianych warunków pozwala na zakwalifikowanie usługi jako usługi elektronicznej, ze wszystkimi tego konsekwencjami przewidzianymi w przepisach o podatku od towarów i usług, w tym także co do miejsca świadczenia wynikającym z art. 27 ust. 3 w zw.z ust. 4 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym w przypadku usług elektronicznych - gdy są one świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jako usługi elektroniczne ustawodawca wskazał w art. 2 pkt 26 ustawy:
a) tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem,
b) dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień,
c) dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnienie baz danych,
d) dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazówo charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o wydarzeniach,
e) usługi kształcenia korespondencyjnego.

Należy jednak podkreślić, iż powyższe wyliczenie ma charakter przykładowy, o czym świadczyć może użyte w tekście tego przepisu sformułowanie "w szczególności", jak również nie wyłącza stosowania w/w warunków.

Z przedstawionego przez Spółkę opisu wynika, iż wykonuje Ona na terenie kraju usługi na rzecz kontrahenta z terytorium państwa trzeciego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy polegające na:przygotowaniu (opracowaniu) oprogramowania,opracowaniu i przetworzeniu obrazów, tekstów, informacji w formie baz danych a następnie dostarcza je do kontrahenta za pomocą sieci elektronicznej (Internetu).

W ocenie naczelnika tut. Urzędu sieć elektroniczna pełni w tym wypadku wyłącznie rolę medium, za pomocą którego efekt wykonanej przez Spółkę usługi (usług) udostępniany jest nabywcy. Nie można natomiast stwierdzić, iż za jej pomocą usługi te " są świadczone". Także warunek dotyczący zautomatyzowania świadczenia usług nie jest spełniony. Świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta zagranicznego usługi nie stanowią zatem usług elektronicznych a tym samym nie ma do nich zastosowania art. 27 ust. 3 w zw. z ust. 4 pkt 9 ustawy.

Niemniej należy w tym miejscu wskazać, iż na podstawie § 4 a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który wszedł w życie z dniem 25.06.2004 r. w przypadku usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) świadczonych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia jest - podobnie jak w wypadku usług elektronicznych - miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania.
Na analogicznych jak w/w zasadach ustalane jest również miejsce świadczenia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji w sytuacji, gdy są one świadczone na rzecz osób, o których wyżej mowa (art. 27 ust. 3 w zw. z ust. 4 pkt 3 ustawy).

Ostatecznie o opodatkowaniu świadczonych przez Spółkę usług decydować będzie ich charakter oraz klasyfikacja statystyczna - stosownie bowiem do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane dla potrzeb podatku od towarów i usług za pomocą tych klasyfikacji.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie