Temat interpretacji
Podatnik świadczy usługi spedycyjne. W 2004 roku (w okresie: sierpień - grudzień) otrzymała kilkanaście zleceń od A z siedzibą w Wiedniu (Austria), dotyczących przetransportowania towarów z Rumunii do Polski.
Za usługę transportową obciążają zleceniodawcę właściciela towaru firmę A.
Firma A zleciła Podatnikowi transport towarów z Rumunii do Polski. Do usługi transportu międzynarodowego poza granicami RP Podatnik zastosował VAT NP (nie podlega opodatkowaniu) natomiast na odcinku krajowym (granica RP - Kutno lub Czarnków) zastosował stawkę podatku VAT 22%. Usługa Podatnika związana jest z importem towarów, ponadto do wartości celnej importowanych towarów nie wliczono kosztów transportu na odcinku krajowym (warunki dostawy INCOTERMS DDU oznaczają, że odbiorca towarów nie ponosi kosztów związanych z transportem, gdyż opłacane są przez dostawcę zagranicznego).
Tak wystawione faktury zawierające 22% podatek VAT za transport na odcinku krajowym firma A zakwestionowała, twierdząc, że właściwą stawką podatku w tym przypadku jest 0%. Według niej w cenie towaru zawarty jest koszt transportu (warunki dostawy DDU), dlatego też Podatnik powinnien wystawić faktury VAT korygujące podatek VAT, ponieważ już raz został on odprowadzony na podstawie dokumentu SAD.
W związku z wykonaną usługą transportową Podatnik posiada następujące dokumenty:
- zlecenia transportowe;
- kopie listów przewozowych CMR;
- kopię dokumentów SAD.
W związku z powyższym Podatnik uważa, iż stanowisko firmy A jest niewłaściwe. Sposób dokonanego przez Podatnika rozliczenia usług transportowych, wystawienia faktur VAT, zastosowane stawki podatku VAT (NP i 22%) jest, według niego, jak najbardziej prawidłowy. W ocenie Podatnika warunki dostawy INCOTERMS DDU nie są wystarczającą podstawą do zastosowania podatku VAT 0% na odcinku krajowym, ani też do wystawienia faktur korygujących zmniejszających podatek VAT należny.
Podatnik prosi o potwierdzenie czy zastosowała właściwą stawkę podatku VAT i czy w tym przypadku istnieje możliwość wystawienia faktur VAT korygujących zmniejszających podatek VAT należny?
W odpowiedzi informuje się, że w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54), zwanej dalej ustawą VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu.
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: 1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju; (art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT).
W związku z powyższym opisana we wniosku usługa spedycyjna spełnia warunki do uznania jej za usługę transportu międzynarodowego.
Opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania - zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2. W przypadku towarów importowanych - jak to ma miejsce w opisanej przez Spółkę sytuacji - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy VAT).
Z pisma Spółki wynika, że taka okoliczność nie miała miejsca - wartość importowanego towaru nie uwzględnia wartości usługi spedycyjnej - zatem stanowisko przyjęte we wniosku jest prawidłowe, nie ma tym samym podstaw do wystawienia faktury korygującej stawkę podatku.
Informuje się ponadto, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 ustawy VAT definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. O obowiązku opodatkowania danej usługi na terytorium kraju decyduje zatem miejsce świadczenia usługi, którym w myśl ogólnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W odniesieniu do usług transportowych ustawodawca wprowadza szczególne zasady dotyczące określenia miejsca świadczenia - w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT miejsce świadczenia określono jako miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W przypadku usług transportowych (w tym również międzynarodowych) jako zasadę przyjęto więc, iż niezależnie od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę, usługa opodatkowana jest w kraju, w którym transport jest realizowany. Ponieważ ustawa o podatku VAT traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym w zakresie miejsca świadczenia usług spedycji międzynarodowej należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art- 27 ust. 2 pkt 2.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku. Jednocześnie informuje się, że późniejsze nowelizacje ustawy o podatku od towarów i usług opublikowane w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz 113 i Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756, nie zawierają zmian w zakresie regulacji objętych wnioskiem.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.