Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 maja 2005 r. (wpływ do tut. Organu dnia 09 czerwca 2005 r.) Spółki cywilnej "..." - ... z siedzibą w ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
uznaję za prawidłowe
stanowisko Podatnika, że dofinansowanie z Narodowego Funduszu Zdrowia do wykonywanych przez Podatnika aparatów słuchowych dla osób fizycznych na podstawie zlecenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7 % oraz, że kwotę dofinansowania należy potraktować jako kwotę brutto, w której zawarty jest podatek VAT w wysokości 7%.
UZASADNIENIE
Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Podatnik zajmuje się wykonywaniem aparatów słuchowych, których sprzedaż opodatkowana jest wg. stawki 7% podatku od towarów i usług jako, że stanowią towar wymieniony w poz. 102 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Aparaty te Spółka wykonuje dla osób fizycznych na podstawie zlecenia, które osoba ta otrzymuje od Narodowego Funduszu Zdrowia. W momencie wydawania aparatu słuchowego nabywca płaci tylko część wartości aparatu słuchowego, która udokumentowana zostaje fakturą VAT i która ewidencjonowana jest w kasie fiskalnej. Pozostałą część należności, po sporządzeniu przez Spółkę odpowiedniego rozliczenia, uiszcza Narodowy Fundusz Zdrowia.
Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy przyjęta przez Podatnika zasada rozliczenia podatku VAT jest prawidłowa.
Zdaniem Strony stawka 7% podatku VAT ma zastosowanie również do otrzymywanych dopłat z Narodowego Funduszu Zdrowia. Według oceny Podatnika prawidłowe jest traktowanie wpłat z NFZ jako zapłat brutto zawierających 7% podatku VAT.
Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W sytuacji, gdy w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, podatnik otrzymuje od innego podmiotu (również organu publicznego) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (np. jako pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Przedmiotowe dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Uzyskane dofinansowanie jest kwotą brutto, tj. kwotą zawierającą należny podatek od towarów i usług. Podatnik jest zobowiązany zatem wyliczyć z tak uzyskanej kwoty dofinansowania wartość netto i należny podatek od towarów i usług. Dotacja przedmiotowa podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego towaru (usługi), którego dotyczy. Dotacja stanowiąc bowiem dofinansowanie konkretnej transakcji, stanowi uzupełnienie ceny towaru (usługi) nie będąc przedmiotem samoistnego opodatkowania. Jako element wynagrodzenia podatnika z tytułu dostawy towaru lub świadczenia konkretnej usługi, podlega opodatkowaniu według właściwych dla nich stawek.
Zgodnie z poz. 102 załącznika nr 3 do ww. ustawy o o podatku od towarów i usług aparaty słuchowe sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 33.10.18 podlegają opodatkowaniu według stawki 7%. W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89 poz. 844) do dnia 31.12.2005r. do celów podatku od towarów i usług stosuje się klasyfikację wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie określonego produktu tzn. towaru lub usługi należy do obowiązków producenta lub usługodawcy tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent lub usługodawca posiada wszelkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania, tj. informacje dotyczące technologii wytwarzania produkowanego towaru lub charakteru świadczonej usługi. W związku z powyższym dofinansowanie Przez Narodowy Fundusz Zdrowia do wykonywanych przez Podatnika aparatów słuchowych dla osób fizycznych na podstawie zlecenia powinno być opodatkowane według stawki 7%, o ile aparaty słuchowe o których mowa, zostały przez stronę prawidłowo zakwalifikowane do grupowania PKWiU.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak sentencji.
Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
W myśl art. 14b §1 i 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.