POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/194/127/2005/GW

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. 1473/WV/443/194/127/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2005r (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionego pismem z dnia 27.05.2005 żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka prowadzi działalność w zakresie obrotu produktami spożywczymi i rozważa przeprowadzenie akcji marketingowych . Wprowadza do sprzedaży towar - zestaw składający się z dwóch produktów. Dla celów marketingowych towar oferowany będzie w zestawie typu ?kup dwa zapłać za jeden". Jeden z produktów w zestawie - produkt wiodący - jest opodatkowany stawką 7%, a drugi stawką 22%. Wartość produktu wiodącego, opodatkowanego stawką 7% w większości przypadków będzie znacznie większa od wartości produktu opodatkowanego stawką 22%. Klient kupując zestaw będzie kupował go jako całość i za całość będzie płacił. Nie będzie odbierał żadnego z produktów po dokonaniu zapłaty, ani po odejściu od kasy. Produkty te co do zasady będą pakowane w opakowanie uniemożliwiające samodzielną sprzedaż każdego z produktów bez zniszczenia opakowania. Zestaw będzie posiadać własny kod EAN (kod paskowy) umożliwiający jego rozliczenie na kasie.

Pytanie Wnioskodawcy:
Jako że produkty te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg różnych stawek ( 7% - 22%), jaką stawkę należy stosować do opodatkowania całego zestawu?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Zdaniem Spółki nie dochodzi w tym przypadku do wydania towaru w celu reprezentacji i reklamy. Mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju sprzedażą premiową, gdzie premią za zakupiony produkt wiodący jest dodatkowy produkt, za który de facto klient płaci, gdyż cena produktu wiodącego w takim zestawie jest wyższa niż takiego samego produktu sprzedawanego samodzielnie. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wyroku NSA (syg. 3 Sa 1920/03) dotyczącym sprzedaży premiowej, oraz w stanowisku zaprezentowanym w piśmie MF z 2000 r. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane również w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS (C-349/96).Podkreślić należy, że w przedmiotowym stanie faktycznym nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania lub wydania towaru. W takim przypadku Spółka nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT gdyż nie dochodzi do nieodpłatnego wydania towaru.Ponadto Spółka zwraca uwagę, iż wartość produktu wiodącego w większości przypadków jest znacznie większa niż wartość dodatkowego produktu w zestawie, co spowoduje, iż mimo zastosowania do całości zestawu stawki niższej - właściwej dla produktu wiodącego - wysokość podatku w większości przypadków będzie większa niż gdyby za produkt wiodący uznać produkt opodatkowany wyższą stawką, ale o znacznie mniejszej wartości rynkowej. Taki zestaw, pomimo opodatkowania go stawką podstawową byłby znacznie tańszy, a co za tym idzie wpływy do budżetu z tytułu podatku VAT byłyby niższe, niż w przypadku sprzedaży zestawu z droższym produktem wiodącym opodatkowanym niższą stawką.Jednocześnie zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu wszystkich produktów wchodzących w skład zestawu, także produktu dodatkowego w zestawie.Dokonując wykładni przepisów ustawy VAT dotyczących stawek podatku oraz podstawy opodatkowania należy stwierdzić, iż stawka podatku VAT dla zestawu powinna odpowiadać stawce podatku VAT dla produktu wiodącego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2.eksport towarów, 3.import towarów,4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) ?towarami? są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W/w przepisy regulowane są przez Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 89, poz. 844), z tym że do celów m. in. podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2005r. stosuje się klasyfikacje opublikowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze zm.) Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do ust. 2 w/w artykułu dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie dokonywać dostawy towarów, połączonych w ?zestaw?, opodatkowanych odpowiednio stawkami podatku VAT w wys. 22% i 7%. W ocenie tut. organu podatkowego fakt połączenia w ?zestaw? wyrobów opodatkowanych różnymi stawkami, nie stanowi przesłanki uzasadniającej zastosowanie stawki przyporządkowanej jednemu z wyrobów ? a nadto ? stawki preferencyjnej ? do sprzedaży całego ?zestawu? W związku z faktem, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług brak jest pojęcia ?zestaw?, przy dokonaniu sprzedaży należy stosować stawki podatku odrębnie dla poszczególnych elementów składowych kompletu. Wyroby, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, które różną się między sobą technologią produkcji oraz rodzajem surowca, z którego zostały wykonane, należy bowiem klasyfikować do odrębnych grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż nawet przy łącznej sprzedaży produktu wiodącego i produktu dodatkowego nie można ich potraktować jako jednego produktu.

Reasumując, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym, przy dokonaniu sprzedaży należy stosować stawki podatku odrębnie dla poszczególnych elementów składowych zestawu.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Spółka nabywająca towary, które następnie wchodzą w skład ?zestawu?, ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie tych towarów na ogólnych zasadach wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu