Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wnioskuz dnia 16.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art.7 ust. 3, art.7 ust. 4 , art. 86 ust.8 pkt. 2 ustawy z dnia 1 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami )Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
1) Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:
W Spółce występują czynności nieodpłatnego przekazania lub zużycia wcześniej zakupionych towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy takie jak: przekazanie w celu reklamy i rozpowszechniania informacji o firmie, na przykład banerareklamowego ( nie jest środkiem trwałym), monografii z umieszczoną reklamą firmy, długopisów zlogo firmy, kalendarzy, flag firmowych ( ustawionych na targach branżowych), zużycie w ramach reprezentacji takich produktów jak kawa,herbata,słodycze, kanapki, alkohol wtrakcie spotkań z gośćmi Zarządu Spółki lub spotkań z przedstawicielami kontrahentów, związanychz pozyskaniem lub
zakończeniem kontraktów.
2) Pytanie Podatnika:
Czy w/ w czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy Spółce przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów na cele reprezentacji i reklamy?
3) Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zdaniem Spółki powyższe czynności związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ nie zostały wymienione w art.7 ust. l ustawy. Zgodnie z przepisem art.7 ust. 2 ustawy opodatkowaniu podlega przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, poza wyłączeniami o których mowa w ust.3. Ponieważ jak uważamy, przekazanie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu, mamy prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów na cele reprezentacji i reklamy. Proporcja o której mowa w art.90 ust.10 ustawy, przekracza w Spółce 98%.
4) Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym iprawnym:
Na podstawie art.7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l ustawy o podatku od towarów i usług , rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłychpracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Analizując treść wyżej cytowanego art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust.3 cytowanej ustawy zgodnie z którym przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek ( o których mowa we wniosku).Zatem w przypadku przekazania przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług- w tym przypadku przepis ust. 2 nie ma zastosowania.Ponadto w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę ,Spółka w ramach reprezentacji przekazuje do zużycia w trakcie spotkań z gośćmi Zarządu Spółki lub spotkań z przedstawicielami kontrahentów, związanych z pozyskaniem lub zakończeniem kontraktów, takie produkty jak kawa,herbata,słodycze, kanapki, alkohol.W tym przypadku Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu pragnie zauważyć, że zużycie artykułów spożywczych na terenie Siedziby Firmy w ramach spotkań z kontrahentami i klientami nie wypełnia hipotezy przepisu art. 7 ust.2 pkt.l i 2 ustawy o podatku od towarów i usług , zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zasady obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zostały określone w art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Na
podstawie art. 86 ust. 8 cytowanej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1)dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty temogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiadadokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
2)czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust.8 pkt. 2 ustawy o podatku od towarów i usług Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art.86 ust. 10 pkt. l ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18, a jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku
należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy ( art. 86 ust. 11 ustawy).Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ograniczenie odliczania podatku naliczonego w sytuacji opisanej przez Spółkę może jedynie wynikać w przypadku nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym - art. 88 ust. l pkt.2 ustawy o podatku od towarów i usług.Bowiem na podstawie art. 88 ust. 3 pkt.3 ustawy o podatku od towarów i usług przepisu ust. l pkt 2 nie stosuje się w przypadku wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług wprzypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.
Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Spółce przysługuje odliczenie podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie drukowanych materiałów reklamowych , informacyjnych , a także prezentów małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ust.8 pkt. 2 ustawy z zachowaniem art. 88 ust. l pkt.2 ustawy.