Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60z późn.zm.), art.5 ust.1 pkt 1, art.7 ust.1, art.8 ust.1, art.15 ust.1, art.15 ust.6, art.113 ust.1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.12.2005r (wpłynęło 06.12.2005r) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy ? w części dotyczącej opodatkowania czynności podnajmu miejsc parkingowych na rzecz własnych pracowników ? za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 06.12.2005r Strona złożyła wniosek znak ULC-BAB-230-AW/2005 z dnia 02.12.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Prezes Urzędu ... jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Wykonuje on swoje zadania przy pomocy Urzędu ..., który jest państwową jednostką budżetową. Generalnie nie prowadzi działalności gospodarczej, gdyż został powołany do realizacji zadań publicznych ? wykonywania celów statutowych
określonych w odrębnych przepisach.W związku z prowadzeniem statutowej działalności pojawiają się czynności podnajmu miejsc parkingowych. Urząd wynajmuje od właściciela nieruchomości określoną ilość miejsc parkingowych. Miejsca te są zasadniczo wykorzystywane na potrzeby statutowe Urzędu. Jednak określona ilość miejsc parkingowych jest podnajmowana przez Urząd dla własnych pracowników za kwotę stanowiącą zwrot wydatków poniesionych przez Urząd. W tej sprawie Urząd zawiera umowę podnajmu z danym pracownikiem.
Zapytanie
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym podnajem miejsc parkingowych na rzecz własnych pracowników podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Czy do obrotów osiągniętych z tego tytułu będzie miał zastosowanie art.113 ustawy o podatku od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem wnioskodawcy ? podnajem miejsc parkingowych na rzecz własnych pracowników ? będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ? jako
świadczenie usług.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności podnajmu miejsc parkingowych na rzecz własnych pracowników ? za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art.7 ust.1 wyżej wymienionej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast, zgodnie z art.8 ust.1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
które nie stanowi dostawy towarów. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku.
Na podstawie art.15 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W odniesieniu do organów władzy publicznej wyjaśnić należy, że nie uznaje się ich za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).
Z powyższej definicji wynika więc, że organa oraz urzędy administracji publicznej wówczas działają w charakterze podatników, gdy:
-wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w
ramach ich zadań,
-wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z zapisem art.113 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Przepis zawarty w art.113 ust.3 tej ustawy stanowi natomiast, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, że Urząd ... dokonując czynności podnajmu miejsc parkingowych:
?dokonuje odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art.5 ww. ustawy,
?działa jako podatnik
podatku od towarów i usług, na mocy zawartej umowy cywilnoprawnej i będzie podlegać ustawie o VAT.
A zatem czynności podnajmu miejsc parkingowych świadczone przez Urząd na rzecz własnych pracowników będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie zastosowanie może mieć wyżej cytowany przepis art.113 ust.1, zgodnie z którym - do momentu przekroczenia obrotu w wysokości 10.000 euro, osiągniętego z tytułu sprzedaży opodatkowanej Strona może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie informuje się Stronę, iż przedmiotowy wniosek ? w części dotyczącej opodatkowania opłat za telefon oraz wydatków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ? zostanie rozpatrzony w drodze odrębnego postanowienia.
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego.
Niniejsza
interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola, w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł do każdego załącznika.