Temat interpretacji
Obowiązek naliczania podatku od towarów i usług przekazanych lub zużytych na cele reprezentacji i reklamy wynika z zapisu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) i dotyczy podatników, którzy nie są zwolnieni podmiotowo od rozliczania tego podatku.
Z punktu widzenia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług istotnym jest odróżnienie działań podatnika, które mają jedynie charakter informacji handlowej, od działań o charakterze reklamowym. Informacja handlowa od reklamy różni się tym, iż nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży, zachęcających do jego nabycia. Reklama ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do zakupu produktu. Informacja handlowa zawiera natomiast podstawowe informacje niezbędne do złożenia oferty lub podjęcia rokowań, takie jak: adres firmy, przedmiot oferty, cenę sprzedaży, warunki nabycia.
W przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli zakupione karty katalogowe zawierają jedynie informację handlową tj. dane firmy i asortyment towarów przeznaczonych do sprzedaży, bez elementów zachęcających do nabycia, to przekazanie ich potencjalnym nabywcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż z dniem 1 maja 2004 r. traci moc ww. ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. Zastepująca uchylone przepisy ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ogłoszona została w Dzienniku Ustaw Nr 54 pod poz. 535.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (art. 7 ust 2. ustawy o podatku od towarów i usług).
W związku z powyższym wg przepisów obowiązujących od 1 maja 2004 r., w przypadku gdy podatnik przekazuje swoim potencjalnym klientom karty katalogowe zawierające na jego temat informację handlową, przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych ulotek podlega odliczeniu. Nie podlega natomiast opodatkowaniu przekazanie takich ulotek, jeżeli spełniają one kryteria pozwalające zakwalifikować je do prezentów o małej wartości, na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.