prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.174.2018.1.Msu

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.03.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.174.2018.1.Msu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2018r. (data wpływu 16 lutego 2018r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. Wykonanie instalacji kolektorów słonecznych oraz ogniw fotowoltaicznych na potrzeby gospodarstw domowych w Gminach: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ..,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ..,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ..,
  • prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ..,
  • prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. .,
  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ...

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2018r. (data wpływu 16 lutego 2018r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie pełnego adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina .. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz Zamawiającym w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych.

W 2018r. Gmina . realizować będzie następujące zadania inwestycyjne:

  1. .. współfinansowane ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, obejmujące swoim zakresem budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2019. Gmina .. samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową (poprzez referat urzędu). Faktury za dostawę wody i oczyszczanie ścieków wystawiane są dla odbiorców usług przez Gminę ... Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, nadzoru archeologicznego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego (stanowić będą wydatki inwestycyjne), który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.
  2. .. współfinansowane będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020, obejmujące swoim zakresem budowę od podstaw budynku przedszkola wraz z wykonaniem niezbędnych przyłączy i instalacji wewnętrznych, zewnętrznych oraz zagospodarowanie terenu. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ... Powstała infrastruktura będzie stanowić własność Beneficjenta, zarządzana będzie przez jednostkę organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej - Zespół Szkolno-Przedszkolny, któremu przekazana zostanie w formie trwałego zarządu. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w 2018 r. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (w tym przedszkolnej). Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
  3. .. współfinansowany będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem zakup wyposażenia przedszkola oraz organizację zajęć przedszkolnych. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2019. Projekt realizowany będzie przez Zespół Szkolno-Przedszkolny, jednostkę organizacyjną Gminy nieposiadającą osobowości prawnej, działającej zawsze w imieniu i na rzecz Gminy .. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ., a odbiorcą będzie Zespół Szkolno- Przedszkolny w .. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (w tym przedszkolnej). Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
  4. współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem wykonanie instalacji odnawialnych źródeł energii na posesjach stanowiących własność osób fizycznych. Beneficjentem/Wnioskodawcą projektu jest: Gmina .., która w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wybierze w imieniu i na rzecz Gminy . i .. wykonawcę robót. Każda z Gmin natomiast zawrze umowę indywidualnie (w imieniu i na własną rzecz) i ponosić będzie wydatki w zakresie, w jakim projekt realizowany będzie na jej obszarze. W okresie trwałości projektu, tj. przez okres co najmniej 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, ogniwa fotowoltaiczne do produkcji prądu oraz kolektory słoneczne dla uzyskiwania ciepłej wody użytkowej, stanowić będą własność Gminy .. (zamontowane natomiast na obszarze Gminy .. stanowić będą własność Gminy ..). Instalacje zamontowane zostaną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych, na podstawie zawartej między Gminą .. a mieszkańcem umowy użyczenia części nieruchomości (analogiczne postępowanie prowadzić będzie Gmina ). Po okresie trwałości projektu (tj. ok. 5-7 lat od dnia zamontowania OZE), instalacje zostaną nieodpłatnie przekazane (przeniesienie własności) właścicielowi nieruchomości, z którym wcześniej zawarta była umowa użyczenia nieruchomości, oraz umowa wewnątrzprojektowa określająca zobowiązania stron umowy (Gmina zobowiązuje się do zrealizowania projektu który zakłada zainstalowanie wybranego przez mieszkańca/właściciela nieruchomości wybranego OZE, mieszkaniec natomiast zobowiązuje się do wpłaty wkładu własnego, oraz korzystania z urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem instalacje wykonane w ramach projektu wykorzystywane będą wyłącznie do celów socjalno-bytowych mieszkańców i nie będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, agroturystycznej i rolniczej). Przed rozpoczęciem realizacji projektu, beneficjenci końcowi (mieszkańcy, późniejsi użytkownicy instalacji) zobowiązani będą do wniesienia na rzecz Gminy kwoty stanowiącej wkład własny mieszkańca, w wysokości co najmniej 40% wartości wydatków kwalifikowanych oraz 100% wydatków niekwalifikowanych. Gmina natomiast uzyska dofinansowanie w wysokości 60% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej. Wpłata dokonana zostanie na podstawie wystawionej przez Gminę .. faktury VAT. Od kwoty uzyskanej dotacji (60% kosztów kwalifikowanych - pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) Gmina odprowadzi należy podatek VAT, gdyż dotacja ta będzie miała wpływ na cenę, czyli będzie stanowić dopłatę do ceny mieszkańcowi Gminy. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2020. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę .. w zakresie, jakim projekt realizowany będzie na obszarze Gminy ... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z zaopatrzeniem w energię elektryczną i cieplną. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z inną jednostką samorządu terytorialnego - Gminą ... Partner (Gmina ..) zawrze odrębną umowę z Wykonawcą robót budowlanych związanych z realizacją projektu na zakres obejmujący montaż instalacji OZE na jej obszarze i samodzielnie ponosić będzie wydatki z tym związane. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.
  5. .. współfinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem przebudowę i zaadaptowanie budynku (w tym zagospodarowanie terenu), jego wyposażenie w celu utworzenia miejsca, które udostępniane będzie rolnikom odpłatnie w celu przetworzenia płodów rolnych na produkty o wydłużonym terminie przydatności do spożycia (np. soki owocowe). Inwestor zamierza wykorzystywać minie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu do celów opodatkowanych podatkiem VAT. Działalność związana z funkcjonowaniem inkubatora prowadzona będzie bezpośrednio przez Gminę, która wynajmować będzie osobom zainteresowanym obiekt na podstawie umowy. Za wynajem inkubatora wystawiona zostanie faktura VAT. Zakłada się również inną koncepcję funkcjonowania obiektu, poprzez jego wydzierżawienie podmiotowi zewnętrznemu, który prowadził będzie inkubator. Na podstawie zawartej umowy dzierżawy, Gmina wystawiać będzie fakturę VAT. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, nadzoru archeologicznego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.
  6. .. współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, projekt obejmuje następujące komponenty: 1) utworzenie portalu interesanta, 2) e-woda, 3) sprzęt IT, 4) modernizacja systemów dziedzinowych, 5) modernizacja stron www, 6) promocja projektu. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu w zakresie modułu 2) e-woda, będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a w zakresie pozostałych modułów z działalnością mieszaną: opodatkowaną, zwolnioną, jak również niepodlegającą VAT. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3, 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, telekomunikacji. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu. Komponent 1) związany z utworzeniem portalu interesanta obejmuje również utworzenie 35 e-usług. Powstanie portalu interesanta umożliwi dwukierunkową interakcję między urzędem, a mieszkańcem. Funkcjonalności powstałe w rezultacie realizacji komponentu 1 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT). Komponent 2) e-woda zakłada wymianę wodomierzy, których odczyt odbywać się będzie w sposób zdalny drogą radiową. Gmina .. samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową, tak więc urządzenia zakupione w ramach komponentu e-woda wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na zakres rzeczowy komponentu 3) składa się zakup komputerów, serwera, innych urządzeń komputerowych. Urządzenia zakupione w rezultacie realizacji komponentu 3 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Modernizacja systemów dziedzinowych w ramach komponentu 4, zakłada wymianę księgowych programów i systemów informatycznych związanych z działalnością Gminy. Wartości niematerialne i prawne nabyte w rezultacie realizacji komponentu nr 4, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Pozostałe komponenty związane z promocją projektu (komponent 5) oraz modernizacją strony internetowej (komponent 6), stanowić będą wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Wszystkie wydatki stanowić będą wydatki inwestycyjne.

W zakresie inwestycji pn. , Wnioskodawca uzupełnił wniosek następująco:

Na pytania Organu:

  1. Z uwagi na okoliczności, z których wynika, iż projekt będzie realizowany w partnerstwie z Gminą . należy podać
    1. formę organizacyjną partnerstwa (np. konsorcjum);
    2. rolę Wnioskodawcy (np. lider, partner).
  2. Jakie obowiązki będą ciążyć na Wnioskodawcy oraz na Gminie .. w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku?
  3. Czy mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu, będzie przekazywane innemu podmiotowi? Jeśli tak, to przez który podmiot i na rzecz jakiego podmiotu? Ponadto wskazać należy czy będzie to przekazanie odpłatne czy nieodpłatne?
  4. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to należy wskazać, w jaki sposób zostanie udokumentowane przekazanie mienia na rzecz innego podmiotu i czy na tę okoliczność zostanie wystawiona faktura?
  5. Czy Partner będzie uiszczać środki finansowe na rzecz Lidera?
  6. Czy będą wystawiane dokumenty na przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez Partnera na rzecz Lidera? Jeśli tak, to jakie to będą dokumenty?
  7. Czy w zamian za przekazanie przez Partnera wkładu własnego na rzecz Lidera, Partner otrzyma jakiekolwiek towary lub usługi od Lidera?
  8. Na czyje konto wpłyną środki z dofinansowania?
  9. Jeżeli ww. środki będą wpływać na konto Lidera, to czy będą dalej dystrybuowane Partnerowi? Jeżeli tak, to z jakiego tytułu, za jakie okresy i w jakiej formie (np. zaliczka, refundacja, wnioski o płatność częściową/całkowitą)?
  10. Czy pytanie odnoszące się do przedmiotowego zadania inwestycyjnego obejmuje swym zakresem realizację inwestycji wyłącznie w części dotyczącej Wnioskodawcy?

Wnioskodawca odpowiedział, iż:

Ad. 1

Projekt realizowany będzie w partnerstwie jednostek samorządu terytorialnego (Gminy .. - Lidera Projektu oraz Gminy .. - Partnera Projektu), na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

Ad. 2

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, jak również niniejsze uzupełnienie dotyczy tylko i wyłącznie wydania interpretacji dla Gminy ... Między ww. Gminami zawarta została umowa partnerska, która określiła zobowiązania stron:

  1. Gmina . będzie działała na rzecz i w imieniu Partnerów w zakresie przygotowania Projektu oraz jego późniejszej wspólnej realizacji. Lider Partnerstwa jest jednocześnie Partnerem w ramach niniejszej umowy.
  2. Umowa odnosi się do wspólnej realizacji projektu we wszystkich jego fazach: przygotowawczej, opracowania oraz wdrożenia, a także utrzymania rezultatów projektu w okresie trwałości, tj. przez okres 5 lat od dnia przekazania na rzecz Beneficjenta/Partnera ostatniej płatności w ramach Projektu.
  3. Beneficjentem dofinansowania Projektu będzie Gmina .. wraz z Partnerem - Gminą
  4. Jednostką odpowiedzialną za realizację Projektu w zakresie określonym w niniejszej umowie, a jednocześnie Liderem Partnerstwa, jest Gmina ...
  5. Lider Partnerstwa będzie koordynować realizację i rozliczenie całości Projektu.
  6. Lider Partnerstwa będzie występować w imieniu i na rzecz wszystkich Partnerów Projektu, z wnioskami o płatność do IZ RPO.
  7. Każdy z Partnerów będzie kierować realizacją zadań w siedzibie swojej JST.
  8. Każdy uczestnik Projektu (Lider i Partner) będzie miał założony wydzielony rachunek bankowy na potrzeby realizacji płatności w Projekcie. Koszty prowadzenia rachunków bankowych będą pokryte przez każdego Partnera Projektu indywidualnie i nie będą wliczane do wydatków kwalifikowalnych Projektu.
  9. Dla potrzeb złożenia wniosku o dofinansowanie promuje się następujący montaż finansowy: 40% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny Partnerów, 60% wydatków kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków EFRR.
  10. Każdy z Partnerów zabezpieczy w budżecie swojej JST środki niezbędne do zabezpieczenia wkładu własnego oraz wydatków niekwalifikowanych niezbędnych do pełnej realizacji i utrzymania Projektu.
  11. Wykonawcy dla poszczególnych zadań będą wybierani, zgodnie z procedurami Prawa Zamówień Publicznych, w postępowaniach prowadzonych przez Gminę z udziałem Partnera.
  12. Faktury za zrealizowane zadania będą wystawiane przez Wykonawcę bezpośrednio dla Partnera (odrębnie dla Gminy .. i odrębnie dla Gminy .), po dokonaniu odbiorów zgodnie z zasadami określonymi w Umowie Partnerskiej.
  13. Uzyskana w ramach niniejszego projektu Infrastruktura staje się własnością Partnera (odpowiednio Gminy . i Gminy .. w zakresie jakim, projekt realizowany będzie na ich obszarze) po opłaceniu faktury, w zakresie objętym fakturą.
  14. Partnerzy zobowiązują się do:
    1. przygotowania i złożenia wspólnego wniosku o dofinansowanie dla Projektu wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami;
    2. zabezpieczenia odpowiednich środków, stanowiących wkład własny na realizację inwestycji na rzecz Partnera, w uchwałach organu stanowiącego określających możliwość zaciągania zobowiązań przez organ wykonawczy;
    3. realizacji założeń Projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu;
    4. zapewnienia trwałości Projektu, zgodnie z zawartą umową o dofinansowaniu;
    5. zapewnienia odpowiedniej promocji i informacji o Projekcie, zgodnie z wytycznymi RPOW. w zakresie promocji;
    6. zapewnienia należytego zarządzania środkami przeznaczonymi na realizację Projektu. W przypadku kwot nienależnie otrzymanych, Partnerzy zobowiązują się do ich zwrotu Instytucji Zarządzającej RPOW.. - w przypadku kwot dotyczących zakresu realizowanego przez Partnera, zobowiązanym do zwrotu jest ten Partner, o ile konieczność zwrotu nie wynika z błędów Lidera lub pozostałych Partnerów Projektu;
    7. zapewnienia odpowiedniego zarządzania Projektem i monitorowania Projektu;
    8. Partnerzy zgodnie oświadczają, iż ponoszą odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją swojej części Projektu;
    9. Partnerzy zapewniają, że przedstawiane przez nich wydatki zostaną poniesione na realizację Projektu oraz będą odpowiadać czynnościom uzgodnionym między Instytucją Zarządzającą RPOW., Liderem i Partnerem;
    10. realizacja procesu udzielania zamówień w ramach Projektu odbywać się będzie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
    1. Partner zobowiązuje się do przygotowania i realizacji Projektu w jego zakresie przedmiotowym, zgodnie z najwyższą możliwą starannością, oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności do:
      1. zapewnienia, aby dokumentacja projektowa była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu;
      2. zrealizowania przedmiotu Umowy zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu, oraz zgodnie z zasadami wymaganymi przez Instytucję Zarządzającą RPOW.;
      3. udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Lidera Partnerstwa, w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach, jednocześnie Partner zobowiązany jest do przekazywania Liderowi Partnerstwa na każde jego wezwanie informacji i wyjaśnień na temat przygotowania i realizacji Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;
      4. dostarczania informacji o postępach w przygotowaniu i realizacji zadań Projektu, w przygotowaniu i realizacji Projektu, w wersji papierowej i/lub elektronicznej, na żądanie Lidera Partnerstwa i w terminie przez niego określonym;
      5. niezwłocznego informowania Lidera Partnerstwa o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu;
      6. przygotowywania wniosków o płatność o dofinansowanie ze środków EFRR w zakresie zgodnym z zakresem inwestycji u Partnera i przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa;
      7. terminowego opłacania należności wynikających z otrzymanej - na podstawie protokołu odbioru faktury;
      8. udostępniania wszelkich informacji i dokumentów Liderowi Partnerstwa związanych ze stanem przygotowania i realizacji Projektu;
      9. realizacji Projektu w zgodzie z politykami wspólnotowymi;
      10. aktualizacji harmonogramu płatności dotyczącego części Projektu realizowanego przez Partnera;
      11. zabezpieczenia środków na wkład własny na realizację zadań w Projekcie na rzecz Partnera na odpowiednie lata realizacji Projektu. Partner dostarczy uchwałę organu stanowiącego określającą możliwość zaciągania zobowiązań przez organ wykonawczy na realizację Projektu. W roku budżetowym, w którym będą realizowane zadania dla Partnera, Partner dokona odpowiednich wpisów w swoim budżecie. W latach realizacji Projektu, Partner jest zobowiązany do dostarczania, potwierdzonej za zgodność, kopi uchwały budżetowej na dany rok budżetowy uwzględniającej środki na realizację Projektu w tych latach;
      12. zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do utrzymania trwałości projektu w całym okresie trwałości;
      13. akceptowania w całości i opłacania wszystkich kosztów niekwalifikowalnych związanych z realizacją Projektu, a ponoszonych przez Partnera i na rzecz Partnera;
      14. delegowania swojego przedstawiciela/przedstawicieli do udziału w pracach komisji odbiorowej;
      15. pisemne powołanie osób do realizacji zadań związanych z Projektem wraz z określeniem ich umocowania i kompetencji oraz dostarczenie ww. powołania Liderowi Projektu;
      16. delegowania eksperta/ekspertów do prac związanych z oceną ofert składanych w ramach postępowań przetargowych na wykonanie przedmiotu Projektu;
      17. zarządzania częścią Projektu realizowaną przez Partnera;
      18. przechowywania dokumentacji związanej z przygotowaniem i realizacją Projektu, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, w sposób zapewniający dostojność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowanie Lidera Partnerstwa o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;
      19. zapewnienie odpowiedniej informacji i promocji Projektu, zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2014-2020;
      20. innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projektu;
      21. w przypadku dokonania zmian w Projekcie, Partner zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową;
      22. Partner zobowiązuje się ponieść wszelkie powstałe koszy wynikające ze swojego zawinionego niewywiązania się z niniejszej Umowy;
      23. Partner oświadcza, że na mocy niniejszej umowy - zgodnie art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, upoważnia Gminę .. - Lidera Projektu do przeprowadzenia w imieniu i na rzecz Partnera postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Każda z Gmin niniejszego partnerstwa, zawrze samodzielnie odrębną umowę z Wykonawcą/Wykonawcami wyłonionymi w przedmiotowych postępowaniach, w zakresie obejmującym obszar danej Gminy.
    2. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do wykonywania obowiązków wynikających z treści § 4 jako jeden z Partnerów, a ponadto jako Lider Partnerstwa do koordynowania prac związanych z przygotowaniem i realizacją Projektu, a w szczególności:
      1. przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach RPOW., wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, przygotowanymi zgodnie z wymaganiami Instytucji Zarządzającej;
      2. zapewnienia, aby dokumentacja projektowa była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu;
      3. zrealizowania przedmiotu Umowy zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu oraz zgodnie z zasadami i wzorami dokumentów wydanymi przez Instytucję Zarządzającą i innymi wymogami dotyczącymi przygotowania i realizacji Projektu, które wynikają z RPOW., sporządzania i przekazywania wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej, zgodnie z harmonogramem wynikającym z rozstrzygnięć poszczególnych przetargów oraz wytycznych Instytucji Zarządzającej RPOW.. Wnioski będą przygotowywane na podstawie cząstkowych wniosków o płatność przesyłanych przez Partnera;
      4. zabezpieczania kwot dofinansowania ze środków EFRR, zgodnie z harmonogramem wynikającym z rozstrzygnięć poszczególnych przetargów w terminach umożliwiających terminowe opłacenie e-faktur, w części dofinansowywanej ze środków EFRR, za inwestycje realizowane w siedzibie Partnera;
      5. udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Partnera, w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Lider Partnerstwa zobowiązany jest do przekazywania Partnerowi, na każde jego uzasadnione wezwanie, informacji i wyjaśnień na temat stanu prac nad przygotowaniem i realizacją Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;
      6. dostarczania informacji o postępach w przygotowaniu i realizacji zadań Projektu, w wersji papierowej i elektronicznej na żądanie Partnera i w terminie przez niego określonym;
      7. niezwłocznego informowania Partnera o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu;
      8. udostępniania Partnerowi i Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania i realizacji Projektu;
      9. prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych;
      10. aktualizacji harmonogramu płatności dla Projektu;
      11. przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, w sposób zapewniający dostojność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Instytucji Zarządzającej o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;
      12. innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projektu;
      13. w przypadku dokonania zmian w Projekcie, Lider Partnerstwa zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową;
      14. zapewnienie odpowiedniej informacji i promocji Projektu, zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2014 2020;
      15. powołania komisji do przeprowadzenia odbiorów spośród osób wytypowanych przez Partnerów.
      16. Ad 3.

        W okresie trwałości projektu mienie powstałe na obszarze Gminy .. stanowiło będzie własność Gminy .. i nie będzie przekazywane innym podmiotom. Po okresie trwałości projektu (tj. ok. 5-7 lat od dnia zamontowania OZE), instalacje zostaną nieodpłatnie przekazane (przeniesienie własności) właścicielowi nieruchomości (osobie fizycznej), z którym wcześniej zawarta była umowa użyczenia nieruchomości. Przeniesienie własności nastąpi po pełnej amortyzacji środka trwałego. Przekazanie mienia po okresie trwałości projektu będzie miało charakter nieodpłatny.

        Ad 4.

        Na okoliczność przekazania mienia nie zostanie wystawiona faktura. Przekazanie instalacji nastąpi na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego.

        Ad 5.

        Partner nie będzie uiszczał środków finansowych na rzecz Lidera. Każda Gmina regulować będzie zobowiązania bezpośrednio z własnego rachunku bankowego na rzecz Wykonawcy/ Wykonawców w zakresie, jakim dana część projektu realizowana jest na obszarze danej Gminy.

        Ad 6-7.

        W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania 6-7 stają się bezprzedmiotowe.

        Ad 8.

        Dofinansowanie wpłynie zarówno na konto Lidera, jak również Partnera projektu, w części jakiej dany projekt realizowany będzie na obszarze danej Gminy.

        Ad 9.

        W związku z powyższym, odpowiedź na pytanie 9 staje się bezprzedmiotowa.

        Ad 10.

        Pytania i odpowiedzi dotyczą zadania inwestycyjnego obejmującego swym zakresem realizację inwestycji wyłącznie w części dotyczącej Wnioskodawcy - Gminy Gmina zwróci się z odrębnym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

        W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

        Czy Gminie .. przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ?

        Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie .. przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. .. od wszystkich wydatków inwestycyjnych, w tym również kosztów ogólnych. Gmina .. od kwoty otrzymanej dotacji - dofinansowania do realizowanego projektu zobowiązana będzie doliczyć podatek VAT należny.

        W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

        Niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. .

        Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

        Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

        1. nabycia towarów i usług,
        2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

        Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

        Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

        Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

        Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

        Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

        Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

        Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

        Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

        Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

        Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

        W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

        Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

        Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

        Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

        Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

        Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

        Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

        Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

        Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

        Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

        Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

        Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

        Zatem kwoty wnoszone przez mieszkańców i stanowiące ich wkład własny nie będą pozostawać w oderwaniu od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę będzie zachodzić bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a wykonaniem przez Gminę określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy wnoszonymi kwotami mieszkańców a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę.

        Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

        Mając na uwadze powyższe oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż Gmina wejdzie w rolę świadczącego usługę. W związku z tym kwoty otrzymywane przez Gminę od mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.

        W związku z powyższym wnoszone przez mieszkańców kwoty stanowiące wkład własny mieszkańców będą dotyczyć świadczenia usługi instalacji kolektorów słonecznych oraz ogniw fotowoltaicznych dokonywanej przez Gminę na rzecz mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązuje się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z ww. czynnościami będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT.

        Przy czym, ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług montażu instalacji kolektorów słonecznych oraz ogniw fotowoltaicznych, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

        Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te dokumentują zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych.

        W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

        Należy jednak zaznaczyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

        Przy czym obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

        W konsekwencji powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. . Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

        Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

        Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

        Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

        Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

        Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

        Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

        1. z zastosowaniem art. 119a;
        2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

        Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. . Natomiast wniosek w pozostałym zakresie załatwiony zostanie odrębnymi rozstrzygnięciami.

        Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

        Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

        Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

        Stanowisko

        prawidłowe

        Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej