Postanowienie - Interpretacja - PP/443-65/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.07.2005, sygn. PP/443-65/05, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 09.05.2005 r. ( data wpływu do tut. organu podatkowego 10.05.2005 r. ) uzupełnionego pismami z datą wpływu 06.06.2005 r. oraz 13.07.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 09.05.2005 r. ( data wpływu 10.05.2005 r. ) uzupełnionym następnie pismami z datą wpływu 03.06.2005 r. i 13.07.2005 r. zwrócił się Pan do tut. Organu z pytaniem jak należy zakwalifikować i ewidencjonować nabycie towarów handlowych od firmy z USA sprowadzanych z Holandii,w której pozycji deklaracji VAT-7 należy wykazać tę transakcję oraz czy należy ująć ww. transakcję w informacji podsumowującej VAT-UE.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym nabywa Pan towar od kontrahenta amerykańskiego. Towar wysyłany jest z Holandii do Polski. Otrzymuje Pan fakturę od kontrahenta z USA bez numeru NIP UE ( firma z USA nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej ) oraz list przewozowy CMR, w którym nadawcą jest firma holenderska, będąca spedytorem. Należności celne pokrywane są przez kontrahenta amerykańskiego.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego tj. niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty, na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 powołanej wyżej ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą to warów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a).

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem , o którym mowa w pkt 1 lit. a)

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżona lub zerowa stawkę celną.

Z przedstawionego stanu faktycznego tj. faktu fakturowania sprzedaży towaru polskiej firmie wraz z należnościami celnymi przez kontrahenta z USA wynika, że firma amerykańska dokonała importu towarów na terytorium Holandii. W związku z powyższym winna uiścić w Holandii cło i podatek od wartości dodanej oraz wykazać wewnatrzwspólnotową dostawę towarów, w związku z wywiezieniem tych towarów do Polski. Fakt nie podania przez kontrahenta z USA numeru identyfikacji podatkowej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych nie pozbawia ww. transakcji statusu wewnatrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zatem stanowisko Pana w powyższej kwestii jest słuszne.

W związku z tym, że wymieniona wyżej transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru w myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawa opodatkowania i podatek należny z tego tytułu winny być ujęte w poz. 30 i 31 deklaracji VAT-7.

Natomiast w kwestii czy należy ujmować ww. transakcję w informacji podsumowującej VAT-UE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach zauważa, że stosownie do art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 - 12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane informacjami podsumowującymi za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek. W związku z powyższym wymienioną wyżej transakcję należy wykazać w informacji podsumowującej, bez nr identyfikacyjnego kontrahenta zagranicznego lecz z kodem kraju, z terytorium którego nastąpiła dostawa z równoczesnym wyjaśnieniem o zaistniałej sytuacji.

Zatem Pana stanowisko w kwestiach będącym przedmiotem zapytania wyrażone w pismach z dnia 10.05.2005 r. i 06.06.2005 r. jest pod względem prawnym słuszne.

Urząd Skarbowy w Wadowicach