Temat interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie drogi
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu 29 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto jest w trakcie realizacji projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko; Priorytet VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe; Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Głównym celem niniejszego projektu jest poprawa, zwiększenie bezpieczeństwa na najbardziej niebezpiecznym odcinku drogowym w mieście. Dzięki realizacji projektu nastąpi likwidacja lub ograniczenie potencjalnych możliwości kolizji na skrzyżowaniach z ul. i ul. . W ramach projektu powstaną dwa nowoczesne i bezpieczne skrzyżowania na odcinku 1,24 km o nośności 115kN/oś i parametrach drogi GP i G2x2, KR5, w związku z czym zostaje zlikwidowane tzw. wąskie gardło w ciągu . Nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie ofiar wypadków komunikacyjnych - rannych o 32 osoby w okresie 2013-2036r.
W ramach projektu będą ponoszone wydatki na budowę: skrzyżowania typu cygaro, ekranów akustycznych, oświetlenia drogowego, nową organizację ruchu pionowego i poziomego, zieleń drogowa, budowę odcinków przejściowych między skrzyżowaniami, budowę odcinków dróg łączących skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, przebudowy kolidującej infrastruktury technicznej, przebudowę istniejącego skrzyżowania z ul. z sygnalizacją świetlną.
Źródła finansowania:
- 85% - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
- 15% - budżet miasta.
Koszty kwalifikowalne projektu:
- roboty budowlane,
- nadzór inwestorski branży elektrycznej i teletechnicznej,
- nadzór inwestorski branży wod.-kan.,
- nadzór inwestorski - obsługa geodezyjna,
- nadzór inwestorski branża drogowa,
- promocja projektu,
W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny, zgodnie z wytycznymi programu. Projekt jest realizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 3 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego.
Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, ponieważ efektem projektu jest droga publiczna udostępniana nieodpłatnie użytkownikom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Ponadto Wnioskodawca informuje, że Urząd Miejski nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Urząd Miejski i Miasto posiada jeden numer identyfikacji podatkowej i składa jedno rozliczenie VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest w trakcie realizacji projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko; Priorytet VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe; Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Głównym celem niniejszego projektu jest poprawa, zwiększenie bezpieczeństwa na najbardziej niebezpiecznym odcinku drogowym w mieście.
W ramach projektu będą ponoszone wydatki na: budowę skrzyżowania typu cygaro, ekranów akustycznych, oświetlenia drogowego, nową organizację ruchu pionowego i poziomego, zieleń drogową, budowę odcinków przejściowych między skrzyżowaniami, budowę odcinków dróg łączących skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej, przebudowę istniejącego skrzyżowania z ul. ... z sygnalizacją świetlną.
Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, ponieważ efektem projektu jest droga publiczna udostępniana nieodpłatnie użytkownikom.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, ponieważ efektem projektu jest droga publiczna udostępniana nieodpłatnie użytkownikom.
Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano prawidłowości zarejestrowania jako podatnika czynnego Urzędu Miejskiego bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wskazanie, że Urząd Miejski i Miasto posiada jeden NIP i składa jedno rozliczenie VAT potraktowano jedynie informacyjnie jako element zdarzenia przyszłego. Powyższe nie było przedmiotem oceny bowiem nie zadano w tym zakresie pytania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach