Temat interpretacji
W art. 41 ust. 16 ustawy zawarto dyspozycję, zgodnie z którą minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek.Na tej podstawie Minister Finansów między innymi w § 5 ust. 2 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 zmiana w Dz.U.Nr 145, poz. 1541) obniżył stawkę podatku do wysokości 7% do dostaw, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu: między innymi makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów i olejów pochodzenia roślinnego: mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych ( PKWiU ex 15.41.3 ) - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej.
Ponadto stosownie do § 5 ust. 3 tego rozporządzenia przepis ust. 2 stosuje się do dostawy oraz importu pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabyte towary przeznaczy jako nawozy, pasze lub dodatki do pasz.
Zatem prawidłowe jest stanowisko podatnika, wyrażające się w twierdzeniu, iż sprzedaż śruty sojowej - PKWiU 15.41.31-30.10 oraz śruty rzepakowej PKWiU - 15.41.31.-71.21 opodatkowana jest w obecnie obowiązującym stanie prawnym 7% stawką podatku, po spełnieniu warunków określonych w § 5 ust. 2 i 3 w/w rozporządzenia