w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.809.2017.1.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.809.2017.1.KW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gminny Ośrodek Kultury w , zwany dalej GOK, jest samorządową instytucją kultury Gminy , utworzoną na mocy Uchwały Nr Rady Gminy z dnia 19 grudnia 1998 r. w sprawie połączenia jednostek organizacyjnych Gminy, tj. Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej w jednostkę o nazwie Gminny Ośrodek Kultury. GOK jest zapisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Gminę pod nr i posiada osobowość prawną. GOK działa według obowiązujących na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej przepisów prawa, a w szczególności:

  1. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875);
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870; poz. 935; poz. 1089; poz. 1537; poz. 1475; poz. 1529);
  3. art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1047; poz. 2255; z 2017 r. poz. 61; poz. 245; poz. 791; poz. 1089).
  4. ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047; poz. 2255; z 2017 r. poz. 61; poz. 245; poz. 791; poz. 1089).

GOK jest samorządową instytucją kultury działającą w oparciu o Statut Ośrodka w ramach, którego realizuje cele i zadania w dziedzinie sztuki i edukacji kulturalnej, upowszechniania kultury, sztuki i dziedzictwa narodowego oraz popularyzacji czytelnictwa. GOK nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji Vat-7 zwolnienie podmiotowe art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. GOK przeznacza otrzymane przychody na realizację zadań statutowych i świadczenie usług kulturalnych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT są zwolnione z tego podatku.

W dniu 26.04.2017 r. Gmina reprezentowana przez Wójta jako właściciela na podstawie umowy użyczenia oddała do bezpłatnego używania nieruchomość gruntową działkę nr 219 położoną w miejscowości w gminie do realizacji zadań statutowych na realizację projektu pod nazwą . GOK złożył wniosek o dofinansowanie projektu na operacje w zakresie działania Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność w ramach Priorytetu 4 Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym Rybactwo i Morze do Urzędu Marszałkowskiego w .

W ramach projektu GOK ubiega się o dofinansowanie rozwoju infrastruktury lokalnej związanej z działalnością rybacką w obrębie działki nr 219 w miejscowości . W związku z realizacją projektu powstanie obiekt rekreacyjny plac zabaw i siłownia plenerowa. Projekt jest innowacyjny w skali gminy, gdyż będzie to pierwsze miejsce rekreacyjne wyposażone zarówno w urządzenia zabawowe dla dzieci, jak i elementy siłowni przeznaczone dla wszystkich mieszkańców. Oba miejsca mają skłonić do aktywności ruchowej. Gminny Ośrodek Kultury w planuje w tym miejscu organizację wydarzeń kulturalnych i integracyjnych dla mieszkańców. W ramach projektu dokonany zostanie zakup i montaż urządzeń na placu zabaw i siłowni plenerowej oraz zostaną wykonane usługi takie jak: wygrodzenie działki, montaż furtki w ogrodzeniu, wyznaczenie stref bezpieczeństwa dla montowanych urządzeń rekreacyjnych i zabawek dla dzieci, wykonanie nawierzchni z piasku drobnoziarnistego, uporządkowanie terenu. Wszystkie prace w ramach projektu będą realizowane i rozliczone na podstawie otrzymanych faktur przez GOK w .

Realizowana inwestycja w miejscowości będzie służyła rozbudowie infrastruktury rekreacyjnej w celu organizowania plenerowych imprez kulturalnych dla mieszkańców gminy . Korzystanie z powstałej infrastruktury nie będzie podlegało opłatom, infrastruktura będzie ogólnodostępna a GOK nie będzie czerpać jakichkolwiek przychodów z tytułu zrealizowanych prac i powstałych efektów. GOK nie będzie w tym zakresie prowadził żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, powstałe środki trwałe nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. We wniosku o dofinansowanie GOK ujął podatek VAT od robót i usług budowlanych oraz zakupów w ramach ww. projektu jako koszt kwalifikowalny podlegający dofinansowaniu, gdyż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji zadania. GOK jest zobligowany przez rozliczającego Urząd Marszałkowski Województwa do uzyskania stosownej interpretacji podatkowej. Interpretacja jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie inwestycji. Refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminnemu Ośrodkowi Kultury w przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami finansowymi poniesionymi na realizację projektu pt. ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminny Ośrodek Kultury w nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji pt. . Z uwagi na fakt, iż GOK nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie, w jakim wykonana w wyniku realizacji projektu inwestycja infrastrukturalna mogłaby być wykorzystana do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 1 tej ustawy prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji gdy podatnik wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonania czynności opodatkowanych. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Reasumując realizacja operacji pt. , w ramach której został poniesiony podatek VAT, służyła realizacji celów operacji, a utworzona w jej wyniku infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, iż GOK nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, to Gminnemu Ośrodkowi Kultury w nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. operacji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej