Dotyczy możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów - Interpretacja - IPPP2/443-853/12-4/IZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2012, sygn. IPPP2/443-853/12-4/IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dotyczy możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2012 r. (data wpływu 06.09.2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 06.12.2012 r. (data wpływu 10.12.2012 r. ) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 27.11.2012 r. ,o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.09.2012 r., do tut. Organu wpłynął ww. wniosek, uzupełnionego pismem z dnia 06.12.2012 r. (data wpływu 10.12.2012 r. ) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 27.11.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X. prowadząc swoją działalność, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów usług (na podstawie art . 113 ust . 1 Ustawy). W związku z tym jest realizowana jako podatnik VAT zwolniony. X. w 2011 roku dokonała sprzedaży na kwotę 200,00 zł, co nie spowodowało utraty prawa do korzystania ze zwolnienia dla drobnych przedsiębiorców. Działalność X. koncentruje sie na realizacji projektów PROW 2007-2013 osi Leader działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji działania 421 Wdrażanie projektów współpracy Program aktywności turystycznej i Rozwoju., działania 421 Wdrażanie projektów współpracy - S. , zdrowa regionalna, europejska kuchnia, działania 421 Wdrażanie projektów współpracy Ogólnopolska promocja Urządzeń solarnych , działania 421 Wdrażanie projektów współpracy AS Aktywny Sołtys, które są finansowane z dotacji. Dotacja ta nie podlega opodatkowaniu. Strona nabywa towary i usługi służące realizacji ww. projektów. Nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym ze względu na to, że Strona jest podatnikiem zwolnionym z podatku VAT. Również otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na to, że otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektów

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, tj. niewykonaniem przez X. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zarejestrowaniem X. jako podatnika VAT zwolnionego, LCD ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w dokonywanych zakupach towarów i usług...

Zdaniem Strony, w świetle regulacji zawartej w art. 86 ust. 1 Ustawy prawo do obniżenia przez podatnika podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro zatem Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych, to nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego. Jedynie bowiem czynności jakie mogłyby zostać potencjalnie opodatkowane nie są opodatkowane, gdyż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia dla drobnych przedsiębiorców (art. 113 ust. 1 Ustawy). Wnioskodawca nie utracił prawa do korzystania z tego zwolnienia, gdyż nie nastąpiło przekroczenie limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 Ustawy. Wskazać też należy, iż możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego jest dodatkowo warunkowana zarejestrowaniem podatnika VAT czynnego (art. 88 ust. 4 Ustawy). Wnioskodawca jest natomiast zarejestrowana jedynie jako podatnik VAT zwolniony, gdyż korzysta ze zwolnienia dla drobnych przedsiębiorców. Potwierdza to dodatkowo brak możliwości do odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego (zapłaconego) w zakupionych towarach i usługach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projektów PROW 2007-2013 osi Leader działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji działania 421 Wdrażanie projektów współpracy PATROL Program aktywności turystycznej i Rozwoju., działania 421 Wdrażanie projektów współpracy, zdrowa regionalna, europejska kuchnia, działania 421 Wdrażanie projektów współpracy Ogólnopolska promocja Urządzeń solarnych S., działania 421 Wdrażanie projektów współpracy Aktywny Sołtys. W ramach ww. projektów wnioskodawca nabywa towary i usługi Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nabywane w ramach realizowanych projektów towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym ze względu na to, że jest On podatnikiem zwolnionym z podatku VAT. korzystającym ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie są i będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów (towarów i usług) dokonywanych w celu realizacji przedmiotowych projektów na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 528 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie