Określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa. - Interpretacja - IBPP4/443-264/12/PK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2012, sygn. IBPP4/443-264/12/PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2021r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2012r. znak: IBPP4/443-264/12/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zagraniczny producent z siedzibą na Tajwanie sprzedaje w Polsce i innych krajach europejskich karty graficzne VGA (PKWiU 26.20.1). Karty graficzne VGA transportowane są z Holandii. Firma ta nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, działalność swoją prowadzi z Tajwanu.

Wnioskodawca świadczy temu producentowi usługi polegające na:

  • pomocy w zdobywaniu zamówień na towar zagranicznego producenta od polskich firm handlowych i produkcyjnych,
  • uzgadnianiu specyfikacji towarowych, warunków płatności, warunków transportu,
  • doprowadzaniu do zawarcia kontraktów,
  • pomocy przy załatwianiu ewentualnych reklamacji,
  • organizowaniu spotkań kontrahentów,
  • organizowaniu promocji, akcji marketingowych,
  • badaniu rynku, opracowywaniu na bieżąco baz danych potencjalnych klientów w Polsce (PKWiU 73.20.14),
  • reklamie wyrobów zagranicznego producenta (PKWiU 73.11.12),
  • udział w targach i konferencjach.

Na rzecz ww. firmy Wnioskodawca świadczy jedną usługę kompleksową na którą składają wszystkie ww. wymienione usługi, nie da się wskazać usługi przeważającej.

Działania te podejmowane są w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej oraz poza nią.

Świadczenie usług w zakresie pośrednictwa sprzedaży towarów polega na wykonywaniu takich czynności, jakie są wymagane dla osiągnięcia skutków gospodarczych wymienionych powyżej w opisie tych usług. W ramach swojej działalności Wnioskodawca prowadzi korespondencję z zainteresowanymi stronami, rozmowy telefoniczne, odbywa spotkania, przedstawia oferty, negocjuje ceny i upusty, analizuje potrzeby potencjalnych odbiorców, konfrontuje zapotrzebowanie z możliwościami sprzedawcy. Swoje usługi pośrednictwa prowadzi na rachunek i w imieniu zleceniodawcy, w tym sensie, że kontrakt ostatecznie jest zawierany przez skojarzone strony i pomiędzy tymi stronami następuje wymiana wzajemnych świadczeń, natomiast Wnioskodawca jest przez zleceniodawcę usługi odpowiednio wynagradzany. Związek ww. usług z dostawą towarów może być, o ile konkretne czynności zaowocują konkretnym zamówieniem towaru, a może być również pośredni.

Wynagrodzenie za usługi pośrednictwa występuje w formie prowizji oraz wynagrodzenia ryczałtowego.

W związku z tym, iż art. 28l zawiera węższy zakres wyłączeń przedmiotowych niż zakres usług Wnioskodawcy, czynności opodatkowuje zgodnie z ich zakresem oraz miejscem świadczenia usług. Usługi wykonywane na terenie Polski świadczone w szerszym zakresie wg stawki 23%, natomiast czynności realizowane poza terenem Polski na targach polegające wyłącznie na reklamie traktuje jako nie podlegające podatkowi (NP) zgodnie z wyłączeniem art. 281 ust. 2.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy kompleksowe usługi pośrednictwa realizowane poza terenem Polski na rzecz kontrahenta posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności na Tajwanie są opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku od towarów i usług nakłada opodatkowanie na czynności polegające na odpłatnym świadczeniu usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1). Poza terytorium kraju, na podstawie art. 281 ust. 2 świadczenie ww. usług następuje w siedzibie kontrahenta, czyli poza granicami kraju. Oznacza to, że usługi świadczone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie podlegają podatkowi od towarów i usług stawka VAT -NP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej zwana ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, gdzie przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2a ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko na zasadzie uznania za usługę każdej odpłatnej czynności która nie stanowi dostawy towarów. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca świadczy usługę pośrednictwa, będącą usługą kompleksową na którą składa się wiele różnorodnych czynności, na rzecz Firmy z Tajwanu.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 w Dziale IV dot. miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to:
    • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak wynika z wniosku firma tajwańska jest producentem kart VGA jak też dokonuje ich sprzedaży tym samym należy ją uznać za podatnika w ww. rozumieniu.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z faktem, że dla usług pośrednictwa prawodawca nie przewidział szczególnego miejsca świadczenia to przy określaniu tego miejsca zajdzie zastosowanie powyższa zasada ogólna zgodnie, z którą miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi powiązane jest miejscem odbioru (konsumpcji) tej usługi.

Inaczej mówiąc niezależnie od tego w jakim państwie będą wykonywane ww. czynności przez Wnioskodawcę na rzecz swego kontrahenta, w świetle ww. przepisów, nie będą one opodatkowane w Polsce albowiem świadczona usługa pośrednictwa dla której miejsce świadczenia uznaje się państwo nabywcy będzie podlegała opodatkowaniu w tym państwie.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż świadczenie usługi pośrednictwa, będącą usługą kompleksową, przez Wnioskodawcę na rzecz Firmy tajwańskiej która, spełnia definicję podatnika z art. 28a, ustawy, będzie opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy w miejscu siedziby usługobiorcy ewentualnie w kraju w którym nabywca ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jeżeli usługa jest świadczona dla tego miejsca. Tym samym nie będzie ona podlegała opodatkowaniu w kraju.

Wyjaśnienia tutaj wymaga dlaczego w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 28l ustawy na który powołał się Wnioskodawca. Przepis ten brzmi następująco W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług: ().

Ww. przepis określa miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy tym samym nie może być zastosowany w niniejszej sytuacji gdzie usługobiorca firma tajwańska jest podatnikiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe lecz wynikające z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach