Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminę z dnia 24.01.2005 r., nr RFB 3510/5/2005, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Gmina w dniu 24.01.2005 r. złożyła to tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej kwestii:
Gmina jest inwestorem w ramach projektów współfinansowanych ze środków Programu ?SAPARD? na podstawie umów zawartych w dniu 08.07.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczących zadań inwestycyjnych pod nazwą: ?Budowa kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w K. ? Etap VI? oraz ?Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami do budynków na terenie wsi C. i części wsi K.?. W dniu 08.07.2004 r. ww. Jednostka podpisała umowę z dwoma inwestorami na wykonanie robót budowlanych. Inwestycja w zakresie ?Budowy kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w K. - Etap VI? została zakończona 30.09.2004 r., wprowadzona do w ewidencji środków trwałych Gminy, a następnie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który prowadzi eksploatację i nadzór nad gospodarką wodno-kanalizacyjną na terenie Gminy. Inwestycja dotycząca zadania ?Budowa sieci kanalizacyjno ? sanitarnej z przyłączami do budynków na terenie wsi C. i części wsi K.? została rozpoczęta 08.07.2004 r. i na dzień złożenia przedmiotowego wniosku jest w trakcie realizacji. Gmina poinformowała ponadto, że po zakończeniu ww. inwestycji zostanie ona ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy i nieodpłatnie przekazana w użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej. We wniosku z dnia 24.01.2005 r. Gmina zwraca się z zapytaniem o możliwości lub ich braku odzyskania zapłaconego podatku VAT przy realizacji opisanych inwestycji. Zdaniem Gminy nie będzie przysługiwało jej prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po jej zakończeniu nie wystąpi żadna sprzedaż opodatkowana ani zwolniona. Nie pojawi się zatem podatek VAT należny, od którego można by było odliczyć podatek naliczony, który wystąpił w momencie zakupu robót i usług przez Gminę. Realizacja powyższych zadań nie wiąże się z osiągnięciem żadnych przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie po zapoznaniu się z przedstawionym przez Gminę stanem faktycznym wyjaśnia:
Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustaleniu swojego zobowiązania podatkowego. Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.
Mając na uwadze przedstawiony przez Gminę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:
- - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- - eksport towarów,
- - import towarów,
- - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Realizowane przez Gminę zadanie inwestycyjne pod nazwą ?Budowa kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w K. ? Etap VI? oraz ?Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami do budynków na terenie wsi C. i części wsi K.? nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Przy realizacji niniejszych zadań inwestycyjnych Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tutejszego organu podatkowego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Podatnikowi nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż umowy o częściową refundację wydatków dotyczących inwestycji prowadzonych przez Gminę ze środków programu ?SAPARD?, w zakresie zadania inwestycyjnego pod nazwą ?Budowa kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w K. ? Etap VI? oraz ?Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami do budynków na terenie wsi C. i części wsi K.? zawarte zostały przez Gminę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 8.07.2004r. Zgodnie z § 27a ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację przedmiotowych inwestycji zostały zawarte po dniu 1.05.2004 r., Gminie nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów.
Stanowisko tutejszego organu podatkowego w powyższej kwestii zgodne jest z wykładnią Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 29.07.2004 r. znak BC2/033/JO/304/04.