Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005... - Interpretacja - IS.II/2-4430/46/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. IS.II/2-4430/46/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe w związku, z czym zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z dnia 31.03.2005 r., znak: US.II-PP-443/10/2005.

Gmina pismem z dnia 10.01.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 02.02.2005 r., znak: IŚM.5544/3/05, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku o interpretację przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11.03.2005 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W szczególności wniosła o określenie wysokości stawki podatku od towarów i usług dla opodatkowania robót budowlanych dotyczących remontu i przebudowy:

  1. dróg nie mających statusu dróg publicznych, stanowiących drogi w zabudowie wiejskiej i dojazdowe do gruntów rolnych,
  2. dróg gminnych w zabudowie wiejskiej mających status dróg publicznych.

Gmina zajęła stanowisko, iż do robót związanych z remontem i przebudową wyżej wymienionych dróg powinna mieć zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług.

Postanowieniem z dnia 31.03.2005 r., znak: US.II-PP-443-/10/2005, działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznał stanowisko Gminy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu stosownie do definicji zawartej w art. 146 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami i obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne gazowe i telekomunikacyjne,

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono trybu i sposobu wydzielania infrastruktury, która jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą, gdy infrastruktura towarzysząca dotyczy zarówno budownictwa mieszkaniowego i pozostałego, dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług należy wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego, na podstawie dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Dla stwierdzenia, które z istniejących dróg stanowią infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym należy odnieść się do ustawy z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086) i przyjąć, iż są to drogi wewnętrzne w osiedlach mieszkaniowych. Jeżeli zatem wykonywane roboty budowlano - remontowe dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych) tj. dróg wewnętrznych, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%. W przypadku, jednak, gdy wykonywane roboty budowlano - remontowe będą dotyczyć w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych) wówczas budowa i remonty tych dróg będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

W oparciu o przestawione przepisy oraz stan faktyczny, dla opodatkowania remontu i przebudowy dróg gminnych mających status dróg publicznych, należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług. Dla opodatkowania remontu i przebudowy dróg, nie mających statusu dróg publicznych, stanowiących drogi w zabudowie wiejskiej i dojazdowe do gruntów rolnych dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług należy wyodrębnić część, związaną z obsługą budownictwa mieszkaniowego, w stosunku, do której ma zastosowanie 7% stawka podatku, natomiast do pozostałej (drogi dojazdowe do gruntów rolnych) stawka 22%.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika. W myśl zapisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Na podstawie art. 223, w związku z art. 221 Ordynacji podatkowej, od decyzji niniejszej służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie winno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

Izba Skarbowa w Rzeszowie