Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 27.06.2005r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny sprawy:
Z treści złożonego pisma wynika, że prowadzi Pan Kancelarię Adwokacką. W ramach świadczonych przez siebie usług pomocy prawnej, oprócz klientów " z wyboru", w sprawach karnych , rodzinnych i cywilnych na zlecenie Sądu świadczy usługi w zakresie pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Zapytanie Podatnika:
1.Czy jako podatnik prowadzący Kancelarię Adwokacką w ramach, której na zlecenie Sądu świadczę usługi w w zakresie pomocy prawnej z urzędu, jestem zobowiązany do opodatkowania tych czynności podatkiem VAT oraz do wykazywania ich w deklaracjach VAT-7 składanych w związku z prowadzoną Kancelarią Adwokacką.2.W przypadku informacji o objęciu opodatkowaniem czynności wymienionych w pkt 1 wnoszę o udzielenie informacji o dacie powstania obowiązku podatkowego od usługi w zakresie pomocy prawnej z urzędu.
Stanowisko wnioskodawcy:
Zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy o VAT świadczenie przez adwokata na zlecenie Sądu usług w zakresie pomocy prawnej z urzędu nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 tej Ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, co oznacza, że świadczący te usługi podatnik nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. Ustawy. Przychód z tytułu świadczenia ww. usług nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie powinien być wykazywany w deklaracjach VAT-7 składanych w związku z prowadzeniem Kancelarii Adwokackiej.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają 1/ odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług 2/ eksport towarów3/ import towarów4/ wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju5/ wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez świadczenie usług, o których mowa w art art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art 7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa , co wynika z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. Ustawy o podatku VAT.Zatem sam fakt wykonywania pewnych czynności z nakazu władzy, np., sądu nie jest kryterium do uznania, że świadczenie nie jest wykonywane w sposób samodzielny.
W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z dnia 05.04.2004r. ) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust.3 pkt 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005r. za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. w art.13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.); jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonywanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.
Od 1 czerwca 2005 zmieniono ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r.o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz.756) art 15 ust. 3 pkt 3 nadając mu brzmienie: za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176, ze. zm.); jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonywanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. W przypadku świadczenia przez adwokatów pomocy prawnej z urzędu, nie można mówić, że sąd bierze na siebie odpowiedzialność za czynności adwokata. Sąd "odpowiada" za wydany wyrok oraz za zapewnienie np. oskarżonemu prawa do obrony. Natomiast nie ma w przedmiotowej sprawie tożsamości czynności ( sądu i adwokata), których odbiorcą jest uczestnik postępowania sądowego, tj. korzystający z tej pomocy prawnej. Status prawny, zakres kompetencji, a także odpowiedzialność adwokatów regulują przepisy ustawy z dnia 26 maja 1982r. Prawo o adwokaturze ( Dz. U. z 2002r. Nr 123, poz.1058 ze zm.).Ponadto adwokat świadczący pomoc prawną z urzędu, nie przestaje być podmiotem podlegającym rygorom wykonywanego zawodu, co oznacza, iż nadal podlega on obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tego zawodu, a także, że podlega on odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie sprzeczne z prawem, z zasadami etyki lub godności zawodu bądź za naruszenie swych obowiązków zawodowych.Przedstawiając powyższe należy stwierdzić, że czynności wykonywane na zlecenie sądu przez adwokatów, nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust.3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym czynności te od 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Jako że czynności te podlegają opodatkowaniu obrót uzyskany w wyniku świadczenia tych usług , ustalony zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy należy wykazać w składanych przez Pana. deklaracjach dla podatku od towarów i usług -VAT-7 w rozliczeniu za odpowiednie miesiące.
Ad. 2 Od 1 czerwca 2005r. tj. po wejściu w życie zmian do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 797) w przypadku świadczenia przedmiotowych usług obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Wynika on z dodanego ust. 2 w § 3 ww. rozporządzenia, w myśl którego w przypadku świadczenia usług na rzecz sądów powszechnych, administracyjnych,wojskowych lub prokuratury przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, którym sądy te lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zleciły wykonanie określonych czynności związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Do chwili wejścia w życie ww. nowelizacji tj w okresie od 1maja 2004r. - do 31 maja 2005r obowiązek podatkowy dla tych. usług powstawał za zasadach ogólnych, tj zgodnie z art. 19 ust 1 i 4 z chwilą wykonania usługi, lub wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi.
Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a§ 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.