Naczelnik Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z ... - Interpretacja - USP-I-443/74/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. USP-I-443/74/05, Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) na pisemny wniosek podatnika udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Gmina dokonuje sprzedaży nieruchomości, sprzedaży wody, świadczy usługi w zakresie dzierżawy gruntów i wieczystego użytkowania gruntów. Sporadycznie wykonywane są czynności takie, jak sprzedaż drewna, sprzedaż towarów używanych, odpłatne udostępnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego oraz wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego. Obroty z tytułu sprzedaży nieruchomości, dzierżawy gruntów i wieczystego użytkowania gruntów stanowią 98 % wszystkich obrotów zarejestrowanych w pierwszym półroczu 2005 roku. Całość zapłaty za sprzedaż towarów i świadczenie usług odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego.

Do zapytania dołączono załącznik przedstawiający zestawienie obrotów za I półrocze 2005 r., z którego wynika, iż obroty te z tytułu wykonywania ww. czynności wyniosły w I półroczu 749.256,02 zł. Ponadto w dniu 06.10.2005 r. przesłano za pośrednictwem fax-u zestawienia obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych za 2004 r oraz pierwsze półrocze 2005 r. z podziałem na sprzedaż poszczególnych towarów i świadczenie poszczególnych usług.

Gmina zapytuje, czy ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

Zdaniem Gminy nie ma ona takiego obowiązku, ponieważ sprzedaż nieruchomości, dzierżawa gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących, który zawiera wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim uznaje stanowisko wnoszącego zapytanie za niezgodne z prawem, zauważając iż:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (od 01.06.2005 r. wyrazy "oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych" zastąpiono wyrazami "oraz rolników ryczałtowych") są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) - zwanego w dalszej części rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących - do dnia 31 grudnia 2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalnosci, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7. Z przesłanego zestawienia obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych wynika, iż w 2004 r. obrót z tego tytułu przekroczył kwotę 40.000 zł i wynosi 125.548,36 zł, co oznaczałoby, że od dnia 1 stycznia 2005r. Gmina powinna rozpocząć ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był większy niż 70 %. Z przedstawionego zestawienia obrotów wynika, że Gmina w 2004r. tylko z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowych, mieszkalnych i użytkowych osiągnęła obrót w wysokości 116.704,87 zł co stanowi ponad 90 % ogółu obrotu za 2004 r. Ponieważ dostawa nieruchomości nie została wymieniona w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia (została wymieniona w poz. 42 załącznika) tym samym nie może być mowy o zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kas rejestrujących na podstawie cytowanego § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ponadto na podstawie § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 42 załącznika wymieniono: "Dostawa nieruchomości, dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy". W poz. 43 załącznika wymieniono "Dzierżawa gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych". Dostawę wody wymieniono w poz. 3 załącznika, natomiast usługi pośrednictwa finansowego (ewentualne odsetki od pożyczek) wymieniono w poz. 15 załącznika. Otrzymana natomiast prowizja za sprzedaż znaków opłaty skarbowej jest wynagrodzeniem za świadczone usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Gmina z tytułu przekroczenia obrotów w 2004 r. w kwocie 40.000 zł obowiązana jest począwszy od 1 stycznia 2005 r. eiwdencjonować obrót i podatek należny przy pomocy kasy rejestrującej. W przypadku większości wykonywanych czynności występuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania z uwagi na to, że czynności te wymienione zostały w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że za sprzedane towary i świadczone usługi Gmina w całości przyjmuje zapłatę na rachunek bankowy. O ile przyjmowanie w ten sposób zapłaty za świadczone usługi zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej (jeżeli jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy dokument potwierdzający zapłatę) to przy dostawie towarów przyjmowanie zapłaty nie zwalnia podatnika z zobowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej (poz. 42 załącznika do rozporządzenia). Dokonana w 2005 r. dostawa drewna na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności winna być zaewidencjonowana przy pomocy kasy rejestrującej.

Podobne uregulowania w tym zakresie obowiązywały w 2004 r. Analizując § 2 pkt 1, § 3 ust. 1 pkt 1, pkt 3 i ust. 7 oraz załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zmian) obowiązującego w 2004 r., a także mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania obrotów przy pomocy kas rejestrujących mógł wystąpić już w 2004 r. Za 2004 r. Gmina osiągnęła obrót na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 40.000 zł (125.548,36 zł). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 7 rozporządzenia jeżeli przekroczenie obrotu w kwocie 40.000 zł nastąpiło w trakcie roku 2004 to zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2004 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokosci 40.000 zł, z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Jednak jak wynika z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego Gmina poza dostawą nieruchomości nie dokonywała w 2004 r. dostawy innych towarów. Jeżeli więc wszystkie płatności przyjmowane były za pośrednictwem rachunku bankowego z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług, tym samym wszystkie wykonywane czynności jako wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia (poz. 49) zostały zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Z uwagi więc na przedmiot dokonywanej sprzedaży w 2004 r. obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania nie wystąpił.

Aby ustalić, czy obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania nie powstał wcześniej niż w 2005 r. należałoby dokonać analizy obrotów uzyskanych z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych za rok 2003 i lata wcześniejsze.

Nadmienia się, iż powyższe dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie jego zaistnienia. Nie jest wiążące dla wnioskodawcy, natomiast wiąże organ podatkowy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim