POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/305/211/2005/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. 1473/WV/443/305/211/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 16.08.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 86, 96 i 99 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku w zakresie dotyczącym deklaracji VAT-7 jest nieprawidłowe. W pozostałej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka z siedzibą w Finlandii posiada 100% udziałów w kapitale dwóch spółek z siedzibą w Polsce. Spółki te to X i Y - Zamiarem właściciela, jak również zarządów X i Y, ma być połączenie spółek w trybie przepisu art. 492 § l pkt l Kodeksu spółek handlowych - połączenie przez przejęcie, gdzie spółką przejmująca ma być X. Na skutek połączenia następuje przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej - Y) na inną spółkę (przejmującą- X) za udziały, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej. W wyniku połączenia nie powstaje nowy podmiot. Obie spółki biorące udział w połączeniu są podmiotami zależnymi od tej samej jednostki i jednostka ta (spółka matka) posiada 100% udziałów w spółkach łączonych, a rozliczenie połączenia ujmuje się w księgach X metodą łączenia udziałów - zgodnie z art. 44c ust. 2 ustawy o rachunkowości. Jak wynika z zamówionych analiz prawnych, planowane połączenie dwóch spółek kapitałowych nie spowoduje żadnych niekorzystnych skutków prawnych związanych z rozliczeniem podatku VAT.

Pytanie Wnioskodawcy:

W zakresie odliczenia VAT - czy ostatnią deklarację podatkową VAT-7 za spółkęY składa spółka X za miesiąc, w którym nastąpiło wykreślenie z rejestru?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Kluczowe znaczenie dla planowanej procedury połączenia ma zasada ogólnego prawa podatkowego, wynikająca z art. 93 § 2 pkt l Ordynacji podatkowej, W przypadku spółki Y, na skutek przejęcia (wykreślenia z rejestru) utraci ona podmiotowość prawną a spółka X, przejmująca spółkę Y, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. W sytuacji, o jakiej mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o rachunkowości, tj. nie zamykania ksiąg rachunkowych przez jednostkę przejmowaną, Y przestaje istnieć, kończąc swój byt prawny (jej majątek, prawa i zobowiązania zostaną przeniesione na X) natomiast w jednostce przejmującej zostaje rok podatkowy i bilansowy taki jak dotychczas. Ustawa o VAT nie zawiera ograniczeń, co do możliwości obniżania podatku należnego o podatek naliczony dotyczący spółki przejętej, ani co do prawa żądania przez spółkę przejętą zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym spółki przejmowanej. Istotne obowiązki dotyczą wyłącznie kwestii rejestracji dla potrzeb VAT. Zgodnie z art. 96 ustawy o VAT spółka przejmująca powinna dokonać zgłoszenia, do właściwego urzędu skarbowego, zaprzestania prowadzenia działalności przez spółkę przejmowaną, co stanowiło będzie z kolei podstawę do wykreślenia spółki przejmowanej z ewidencji czynnych podatników VAT. Jeśli zatem spółka przejęta nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego w okresie zarejestrowania w rejestrze podatników VAT, to prawo takie przechodzi na spółkę, która przejęła je w ramach sukcesji. Spółka przejmująca powinna zdeklarować na deklaracji VAT-7 przysługujące spółce przejmowanej prawo do odliczenia podatku naliczonego, zwrotu podatku od towarów i usług albo prawo przeniesienia nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na następne okresy, powstałe w ostatnim miesiącu istnienia podmiotu przejmowanego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl natomiast art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej powyższą zasadę stosuje się do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) lub osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych). Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, chodzi tu o prawa i obowiązki wynikające z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego. W szczególności wstępuje się w prawa i obowiązki poprzednika, jako podatnika, płatnika i inkasenta. Połączenie spółek na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych, poprzez przeniesienie całego majątku z jednej spółki do drugiej, skutkuje również prawem spółki przejmującej do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu oraz dokumentach celnych wystawionych dla spółki przejmowanej. Połączenie spółek następuje zatem z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia) i z tym dniem, spółka przejmująca wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Charakter prawny deklaracji podatkowych występujących w podatku od towarów i usług, terminy składania deklaracji i podmioty, na których ciąży obowiązek ich składania jak również dokumentów związanych z rejestracją podatników podatku od towarów i usług zostały unormowane w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) oraz w wydanych na jej podstawie: rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545) oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 05 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 55, poz. 539). Zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, a mianowicie osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 art. 15 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, obowiązani są do składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zasady obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określone zostały w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W przypadku gdy Spółka przejmowana nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego w okresie zarejestrowania w rejestrze prawo to przechodzi na spółkę, która ją przejęła. Tym samym Spółka przejmująca będzie miała prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu, wystawionych i nie rozliczonych przez spółkę przejętą - przed połączeniem. W świetle powyższego przyjmując, że okresem rozliczeniowym jest miesiąc, spółka przejmująca składa deklarację VAT-7 za miesiąc, w którym nastąpiło wykreślenie spółki przejętej z rejestru, ujmując w niej wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące obu jednostek, a tym samym spółka przejęta nie składa za ten miesiąc żadnej deklaracji ponieważ w dniu, w którym nastąpiło wykreślenie Spółki przejętej z rejestru utraciła byt podmiotu prawnego, a także byt podmiotu podatkowego w podatku od towarów i usług, a w jej prawa i obowiązki wstąpił następca prawny. W myśl art. 96 ust. 6 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgłoszenie VAT-Z) składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem zasadniczo to spółka przejmowana składa w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgłoszenie zaprzestania działalności. W opinii tutejszego urzędu, w imieniu spółki przejmowanej zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, jako sukcesor praw i obowiązków może także sporządzić spółka przejmująca.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu