POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednoli... - Interpretacja - PP/443-18-1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. PP/443-18-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 19 stycznia 2005r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIEPismem z dnia 19.01.2005 r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje między innymi usługi polegające na okresowych przeglądach i konserwacji dźwigów osobowych (wind) w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych. Dla przedmiotowych usług podatnik stosuje stawkę VAT 22%.Podatnik zwrócił się z pytaniem czy usługi remontu i konserwacji dźwigów osobowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego należy opodatkować stawką podatku w wysokości 22%. Podatnik wyraża pogląd, że realizowane usługi konserwacji i remontu dźwigów osobowych w budynkach mieszkalnych nie mieszczą się w definicji usług budowlanych zatem winne być opodatkowane stawką VAT w wysokości 22%.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje.
W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) w okresie do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych, ale tylko wówczas, gdy roboty te są związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się - zgodnie z art. 146 ust. 2 cyt. ustawy - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 cyt. ustawy. Obiekty budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB): 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jak z cytowanych wyżej przepisów wynika, -podatnik może skorzystać z preferencyjnej 7 % stawki podatku w zakresie konserwacji dźwigów dokonywanych w budynkach zakwalifikowanych do działu 11 w grupach: - 111 (budynki mieszkalne jednorodzinne), - 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe).

Ponadto zgodnie ze zmianą wprowadzoną rozporządzeniem z dnia 28 stycznia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług , dodano poz. 20 do załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zmianami ) obniżając stawkę podatku do wysokości 7% ( od dnia 13 lutego 2005 r. ) dla budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) tj. domów opieki społecznej ,internatów i burs szkolnych, domów studenckich ,domów dziecka, domów dla bezdomnych oraz budynków mieszkalnych na terenie koszar , zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Z kolei pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zdefiniowano w ust. 3 omawianego art. 146 ustawy, gdzie wyróżnia się sieci rozprowadazające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje , iż zakres robót budowlano- montażowych , remontowych i konserwacyjnych nie obejmuje usług typu dokonywania przeglądów okresowych instalacji i urządzeń dźwigowych , które bez względu na klasyfikacje statystyczną budynku opodatkowane są podstawową stawką podatku w wysokości 22% , zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów czy wykonywanych usług do odpowiedniego grupowania są upoważnione wyłącznie odpowiednie organy statystyczne .

Zatem w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 . 93-176 Łódź.

W świetle powyższego stanowisko podatnika w zakresie wykonywanych usług konserwacyjnych jest nieprawidłowe. Wynika bowiem z odmiennego zakwalifikowania usług polegających na okresowych przeglądach i konserwacji dźwigów osobowych (wind) w budynkach mieszkalnych co w konsekwencji skutkuje odmienną interpretację przepisu art.146 ust.1 pkt. 2 oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług .

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu