Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: N. - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.145.2018.2.ZD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.145.2018.2.ZD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: N.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2018 r. (data wpływu 30 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2018 r. (data wpływu 14 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: N jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: N. Wniosek uzupełniono w dniu 14 maja 2018 r. o podpis przez osoby umocowane zgodnie z KRS Stowarzyszenia do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje zadanie pn. N.

Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych w ramach poddziałania 19.2. WSPARCIE NA WDRAŻANIE OPERACJI W RAMACH STRATEGII ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ objętego PROW na lata 2014-2020 w ramach projektu grantowego.

Przedmiotem zadania jest zorganizowanie spotkania byłych i obecnych mieszkańców N. Spotkanie służyć będzie promocji całego obszaru LGD oraz wsi i gminy Wnioskodawcy, również za granicami kraju. W trakcie spotkania prezentowane będą materiały informacyjne o LGD, realizowane projekty, atrakcje turystyczne, walory przyrodniczo-kulturowe.

  • Zaprezentowany zostanie rys historyczny wsi, która w 2018 r. obchodzić będzie xx rocznicę powstania.
  • Prezentowane będą fotografie najciekawszych zakątków LGD, szczególnie powstałych lub odrestaurowanych z udziałem projektów zrealizowanych przez LGD. Poprzez prezentacje aktualnych zasobów obszaru, promowany będzie cały obszar LGD, Gmina i wieś Wnioskodawcy.
  • Wychodząc naprzeciw sentymentom uczestników zjazdu, przygotowana zostanie wystawa dawnych fotografii wsi i jej mieszkańców.
  • Byli mieszkańcy korzystać będą z okolicznej bazy hotelowej i gastronomicznej, co sprzyjać będzie poznawaniu różnych okolic LGD Wnioskodawcy.
  • Zostaną wykonane gadżety promocyjne, zachęcające do odwiedzenia obszaru LGD Wnioskodawcy. W skład gadżetowego zestawu wchodzić będą: torba promocyjna z nadrukowanym logo oraz adresami www LGD, gminy i wsi Wnioskodawcy, podkładka pod mysz komputerową lub zamiennie magnes na lodówkę, również z nadrukiem logo, adresem www oraz zdjęć promujących obszar LGD i wieś Wnioskodawcy.
  • Przygotowana będzie ulotka promocyjna traktująca o historii miejscowości oraz jej współczesności na tle całego obszaru LGD. Ulotka również zaopatrzona będzie w adresy internetowe. W swej treści zawierać będzie:
    1. opis historyczny na tle gminy i LGD,
    2. dawne zdjęcia wsi i jej mieszkańców,
    3. współczesne zdjęcia miejscowości i mieszkańców,
    4. zdjęcia i wykaz głównych atrakcji turystycznych i przyrodniczych obszaru LGD.
  • Zakupiony będzie baner promocyjny, informujący o trwającym zjeździe mieszkańców oraz xx-leciu powstania N. Baner będzie również zaopatrzony w logo, adresy www LGD, gminy i wsi.
  • Ponieważ wieś Wnioskodawcy nie posiada ani świetlicy, ani żadnego obiektu użyteczności publicznej, wynajęty zostanie namiot imprezowy wraz z wyposażeniem (podłoga, stoły i ławki), w którym odbywać się będzie impreza.
  • Prowadzenie oraz oprawa muzyczna imprezy zapewniona zostanie poprzez zatrudnienie profesjonalnego wodzireja, który zapewni też odpowiedni sprzęt i nagłośnienie imprezy.

Realizacja zadania ma na celu rozwój przedsiębiorczości sprzyjającej tworzeniu i utrzymaniu miejsc pracy, w tym w turystyce, zwiększeniu atrakcyjności turystycznej i wykorzystaniu zasobów przyrodniczo-kulturowych oraz promocji obszaru, określonych w LSR.

Celem zadania jest promocja obszaru miejscowości Wnioskodawcy, Gminy oraz LGD poprzez organizację zjazdu byłych i obecnych mieszkańców N.

Zadanie przewiduje następujące koszty:

  • wynajem namiotu imprezowego oraz stołów i ławek,
  • oprawa muzyczna z nagłośnieniem,
  • ulotki promocyjne projekt i zakup,
  • gadżety promocyjne projekt i zakup,
  • baner promocyjny projekt i zakup.

Łączna wartość planowanych kosztów realizacji zadania wynosi xx zł.

Całkowity koszt realizacji zadania obejmuje podatek VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowalnych zadania.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zadanie pn.: N nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Realizacja zadania nastąpi w dniu 19 maja 2018 r., zakończenie projektu, zgodnie ze złożonym wnioskiem, planowane jest na dzień 31 lipca 2018 r. Nabywane w ramach realizacji zadania towary i usługi dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizowanym zadaniem pn. N, przysługuje Wnioskodawcy, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ww. ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do czynności podlegających opodatkowaniu.

W tym przypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ STOWARZYSZENIE nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje zadanie pn. N. Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych. Przedmiotem zadania jest zorganizowanie spotkania byłych i obecnych mieszkańców wsi. Spotkanie służyć będzie promocji całego obszaru LGD oraz wsi i gminy Wnioskodawcy, również za granicami kraju. W trakcie spotkania prezentowane będą materiały informacyjne, realizowane projekty, atrakcje turystyczne, walory przyrodniczo-kulturowe. Zaprezentowany zostanie rys historyczny wsi, która w 2018 r. obchodzić będzie 230. rocznicę powstania. Prezentowane będą fotografie najciekawszych zakątków, szczególnie powstałych lub odrestaurowanych z udziałem projektów zrealizowanych przez LGD. Poprzez prezentacje aktualnych zasobów obszaru, promowany będzie cały obszar LGD, gmina i wieś Wnioskodawcy. Wychodząc naprzeciw sentymentom uczestników zjazdu, przygotowana zostanie wystawa dawnych fotografii wsi i jej mieszkańców. Zostaną wykonane gadżety promocyjne, zachęcające do odwiedzenia obszaru LGD Wnioskodawcy. W skład gadżetowego zestawu wchodzić będą: torba promocyjna z nadrukowanym logo oraz adresami www LGD, gminy i wsi Wnioskodawcy, podkładka pod mysz komputerową lub zamiennie magnes na lodówkę, również z nadrukiem logo, adresem www oraz zdjęć promujących obszar LGD i wieś Wnioskodawcy. Przygotowana będzie ulotka promocyjna traktująca o historii miejscowości oraz jej współczesności na tle całego obszaru LGD. Ulotka również zaopatrzona będzie w adresy internetowe. W swej treści zawierać będzie: opis historyczny na tle gminy i LGD, dawne zdjęcia wsi i jej mieszkańców, współczesne zdjęcia miejscowości i mieszkańców, zdjęcia i wykaz głównych atrakcji turystycznych i przyrodniczych obszaru LGD. Zakupiony będzie baner promocyjny, informujący o trwającym zjeździe mieszkańców oraz xx-leciu powstania wsi. Baner będzie również zaopatrzony w logo, adresy www LGD, gminy i wsi. Ponieważ wieś Wnioskodawcy nie posiada ani świetlicy, ani żadnego obiektu użyteczności publicznej, wynajęty zostanie namiot imprezowy wraz z wyposażeniem (podłoga, stoły i ławki), w którym odbywać się będzie impreza. Prowadzenie oraz oprawa muzyczna imprezy zapewniona zostanie poprzez zatrudnienie profesjonalnego wodzireja, który zapewni też odpowiedni sprzęt i nagłośnienie imprezy. Realizacja zadania ma na celu rozwój przedsiębiorczości sprzyjającej tworzeniu i utrzymaniu miejsc pracy, w tym w turystyce, zwiększeniu atrakcyjności turystycznej i wykorzystaniu zasobów przyrodniczo-kulturowych oraz promocji obszaru, określonych w LSR LGD. Celem zadania jest promocja obszaru miejscowości Wnioskodawcy, gminy oraz LGD poprzez organizację zjazdu byłych i obecnych mieszkańców wsi. Zadanie przewiduje następujące koszty: wynajem namiotu imprezowego oraz stołów i ławek, oprawa muzyczna z nagłośnieniem, projekt i zakup: ulotek promocyjnych, gadżetów promocyjnych, banera promocyjnego. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizowane zadanie nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane w ramach realizacji zadania towary i usługi dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

W opisanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z ww. zadaniem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zadaniem pn. N. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej