Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatników or... - Interpretacja - USIII/443-2/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2005, sygn. USIII/443-2/2005, Urząd Skarbowy w Łęczycy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany bardzo ściśle. Wyłączenie to ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:

  1. jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy ( podmiotowe kryterium wyłączenia ),
  2. odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane (przedmiotowe kryterium wyłączenia).

    Za organ władzy publicznej w ramach samorządu terytorialnego uznać należy jednostki tego samorządu, tzn. gminę, powiat i samorząd województwa.

    Sesje rady lub posiedzenia komisji Rady Gminy to jedna z podstawowych form wykonywania zadań publicznych, które na organy gminy nakłada ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

    Należy podkreślić, że ww. ustawa o samorządzie gminnym wprowadza takie formy działania organów władzy publicznej, wiążąc je ściśle z wypełnianiem zadań publicznych nałożonych na te organy.

    Prowadzi to do wniosku, że na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług Gmina zakupując artykuły spożywcze (ciastka, herbatę, wodę mineralną, owoce), które są zużywane na sesjach Rady i posiedzeniach komisji Rady Gminy tzn. wykonując czynności związane z organizacją i obsługą sesji Rady i posiedzeń komisji Rady Gminy, nie może być uznana za podatnika podatku od towarów i usług.

    Błędne jest zatem stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż czynności, o których mowa wyżej, związane z obsługą i organizacją sesji Rady i posiedzeń komisji Rady Gminy nie podlegają opodatkowaniu, gdyż w art. 5 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wśród czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie ma przekazania lub zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy a w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy brak jest odrębnie wymienionego przedmiotu opodatkowana jakim obecnie jest zużycie wewnętrzne towarów.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

    Urząd Skarbowy w Łęczycy