POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-P7/05/JK

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. PP/443-P7/05/JK, Urząd Skarbowy w Kartuzach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:

  • art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.)

po rozpatrzeniu wniosku Pani .................. z dnia 07.01.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 10.01.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego wystawienia faktury korygującej do wcześniej wystawionej faktur VAT dokumentującej zadatek otrzymany na poczet przyszłej sprzedaży nieruchomości w sytuacji, gdyby zadatek został zwrócony

stwierdza

że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 10.01.2005 r. Pani ............. złożyła w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że w dniu 06.11.2004 r. Pytająca działając w imieniu własnym i swego męża zawarła z przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości za cenę 815.000 zł. W § 4 przedmiotowej umowy wskazano, iż na poczet przyszłej sprzedaży kupujący wpłaci sprzedającemu zadatek w wysokości 215.000 zł. Część tej kwoty w wysokości 21.500 zł została zapłacona w dniu podpisania umowy, natomiast pozostała część zadatku w wysokości 193.500 zł winna zostać uregulowana do dnia 06.12.2004 r. Zadatek otrzymany od kupującego został udokumentowany fakturą VAT i wykazany w korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad 2004 r. Nabywca, w terminie wyznaczonym w przedwstępnej umowie sprzedaży, nie dokonał wpłaty pozostałej kwoty zadatku, tj. 193.500 zł, zatem - zdaniem Pytającej - nie dotrzymał warunków przedwstępnej umowy sprzedaży (nie wywiązał się z umowy łączącej Strony) i tym samym doprowadził do jej zerwania. Jednakże zdaniem kupującego, za zerwanie umowy sprzedaży odpowiedzialny jest sprzedawca i domaga się zwrotu podwójnego zadatku.

W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na gruncie powstałych wątpliwości Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy w przypadku zwrotu kupującemu zadatku otrzymanego na poczet przyszłej sprzedaży nieruchomości, miałaby prawo do wystawienia faktury korygującej do wcześniej wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymany zadatek.

Jednocześnie zdaniem Podatnika, w opisanym stanie faktycznym, miałaby prawo do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej otrzymany zadatek.

Na mocy § 19 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w spawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) fakturę korygującą wystawia się odpowiednio w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Prawidłowo wystawiona faktura korygująca, zgodnie z § 19 ust. 2 w/cyt. rozporządzenia poza wyrazem KOREKTA lub FAKTURA KORYGUJĄCA, powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  3. a) określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3,
    b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
  4. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  5. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

    Przy czym zgodnie z § 19 ust. 4 w/cyt. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

    Biorąc pod uwagę okoliczności stanu faktycznego sprawy w zestawieniu z unormowaniami w/cyt. rozporządzenia wykonawczego do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stwierdzić należy, że w przedmiotowym przypadku - zwrot kupującemu zadatku otrzymanego na poczet sprzedaży nieruchomości - zaistniała przesłanka pozwalająca wystawić fakturę korygującą zawierającą w/wym. dane pozwalające na jednoznaczne zidentyfikowanie jakiej faktury VAT dotyczy.

    Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

    Urząd Skarbowy w Kartuzach