POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-50/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.12.2005, sygn. PZ/415-50/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 maja 2005 r. (data wpływu 13 maja 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w odniesieniu do którego Naczelnik tut. Organu podatkowego wydał postanowienie o odmowie udzielenia pisemnej interpretacji, ze względu na fakt, iż pytanie nie dotyczyło indywidualnej sprawy podatnika, na które następnie zostało wniesione zażalenie, a Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z dnia 10 listopada 2005 r. zaskarżone postanowienie uchylił

Stwierdzam, że

Stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca jako jednostka organizacyjna kinematografii prowadzi między innymi działalność w zakresie upowszechniania kultury filmowej, w tym w szczególności poprzez rozpowszechnianie filmów. Tym samym świadczy usługi użyteczności publicznej, tj. usługi kulturalne. W ramach świadczenia tych usług wnioskodawca zawiera stosowne umowy dystrybucyjne, które umożliwiają w dalszej kolejności rozpowszechnianie filmów w kinach, będących w jego posiadaniu. Przedmiotowe umowy są zawierane z podmiotami upoważnionymi do dystrybucji konkretnych filmów na terytorium Polski. Zgodnie z przedmiotowymi umowami dystrybutorzy wypożyczają wnioskodawcy kopie filmów, które następnie są rozpowszechniane w kinach. Wedle zawartych umów dystrybutor zobowiązany jest do dostarczenia wnioskodawcy kopii filmowych, natomiast wnioskodawca uprawniony jest do ich wyświetlania w swoich kinach.

Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wydał opinię zgodnie z którą usługi świadczone przez dystrybutorów filmów dla wnioskodawcy polegające na wypożyczaniu (dystrybucji) kopii filmów, które następnie są rozpowszechniane w kinach, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.12.10-00.00 ? ?Usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD?.

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego wnioskodawca zapytuje, czy usługi świadczone przez podmioty trzecie na rzecz wnioskodawcy związane z dystrybucją filmów, realizowane w ramach zawieranych umów dystrybucyjnych na mocy których zezwala się na wyświetlanie w kinach wnioskodawcy filmów są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem podatnika zasadne wydaje się klasyfikowanie usług świadczonych przez podmioty trzecie na rzecz wnioskodawcy, związanych z dystrybucją filmów w grupie ?usług związanych z kulturą? w klasie ?usług związanych z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD (92.12)?.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 wskazanego powyżej załącznika, w brzmieniu obowiązującym w dacie złożenia przez wnioskodawcę wniosku o interpretacje ustawodawca wymienia jako zwolnione z podatku:

Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ? z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

W kolumnie drugiej wymienionego powyżej załącznika ustawodawca wskazuje na symbol PKWiU właściwy dla wymienionej w kolumnie trzeciej usługi (grypy usług). W przypadku poz. 11 jest to symbol PKWiU ex 92.

Problematykę klasyfikacji wyrobów i usług reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wraz z załącznikiem z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844). Dział 92 - Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem obejmuje m.in. usługi związane z filmami i nagraniami wideo, doprecyzowując nast. nazwy grupowań:

92.12 usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD
92.12.1 usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD
92.12.10 usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD
92.12.10-00 usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD

Przyjmując za punkt wyjścia rozważań klasyfikację statystyczną PKWiU, która jest właściwa dla ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu z podatku vat podlegają m. in. usługi związane z kulturą (poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy). Usługi te określone zostały jako ex. 92, co zgodnie z treścią objaśnień znajdujących się pod wskazanym załącznikiem oznacza, iż dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Grupa usług wymieniona w punktach od 1 do 8 została wyłączona ze zwolnienia (m.in. usługi związane z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych). Oznacza to, że usługi dystrybucji filmów - PKWiU 92.12.10 ? (dot. filmów niereklamowych i niepromocyjnych) są zwolnione z opodatkowania podatkiem Vat.

Odwołując się w tym miejscu do przywołanej we wniosku o interpretacje odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jarosława Nenemana z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. na interpelacje nr 8771 w sprawie opodatkowania podatkiem Vat usług świadczonych przez dystrybutorów filmów dla kin tut. Organ podatkowy zauważa, że wynika z niej, iż działalność sklasyfikowana w zakresie grupowania 92.12.10 jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Jednakże wnioskodawca musi mieć również na uwadze jak wskazano w powyższym piśmie, iż dokonanie oceny zwolnienia od podatku wykonywanych usług związane być musi z oceną konkretnej umowy.

W związku z powyższym zdaniem tutejszego organu podatkowego wskazane przez wnioskodawcą usługi, które mieszczą się w grupowaniu ?usługi związane z dystrybucją filmów, nagrań wideo i DVD? i posiadają klasyfikację PKWiU 92.12.10 - korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż wyżej wspomniany przepis poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) będący podstawa udzielenia przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku interpretacji, z dniem 1 czerwca 2005 r. uległ zmianie w związku z wejściem w życie części przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).

Począwszy od dnia 1 czerwca 2005 r. omawiana powyżej poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy brzmi:

Ex 92 Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ? z wyłączeniem: (...)

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12),usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

(...)

W związku z wyżej opisaną zmianą stanu prawnego od dnia 1 czerwca 2005 r. niniejsza interpretacja nie dotyczy aktualnie obowiązujących przepisów.

Ponadto w odniesieniu do problemów zasygnalizowanych przez wnioskodawcę dopiero w zażaleniu z dnia 24 sierpnia 2004 r. w odniesieniu do prawa do akceptowania faktur, tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż w polskim systemie podatkowym brak jest przepisów, które zabraniałyby nabywcy akceptowania faktury, w której sprzedawca jako podmiot obowiązany do prawidłowego rozliczenia transakcji, wykazał niewłaściwą stawkę podatku od towarów i usług, a zatem może on akceptować takie faktury.

Natomiast w związku z wątpliwością podatnika ? czy ma on prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wg stawki 22% i wykazanego w fakturach dokumentujących zakup usług związanych z dystrybucją filmów lub w ewentualnych fakturach korygujących dokumentujących zakup niniejszych usług tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z zapisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym począwszy od 1 czerwca 2005 r. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja opodatkowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku ? a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

Natomiast do dnia 31 maja 2005 r. obowiązywał w tej materii § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w myśl którego, w przypadku gdy transakcja opodatkowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji ? faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku