Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją grantu pn.: ...
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) uzupełniony pismem z 7 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją grantu pn.: ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją grantu pn.: ....
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.806.2018.1.AB.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz widniejący w bazie podatników VAT Ministerstwa Finansów jako podatnik VAT zwolniony, zawarł ze Stowarzyszeniem - L umowę o powierzenie grantu nr na realizację grantu w ramach projektu grantowego objętego umową o przyznanie pomocy nr zawartą w dniu 5 lipca 2018 r. pomiędzy L a Samorządem Województwa na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Towary/usługi zakupione w ramach grantu, udokumentowane na podstawie faktur wystawionych na Grantobiorcę, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach powierzonego grantu zostały dokonane zakupy następujących towarów/usług:
- Ramy i antyramy do zdjęć Faktura nr ... na kwotę 405 zł,
- masa ceramiczna - glina narzędzia - zestaw Fv. nr ...na kwotę 1058,00 zł
- ramy i antyramy do zdjęć Faktura nr .. na kwotę 700 zł
- soki i ciastka FV nr ... na kwotę 1759,90 zł
- przybranie - drut FV nr ... na kwotę 65,00 zł
- Tylka Cukrowa i transport (wysyłka) Faktura nr ... na kwotę 66,00 zł
- konturówka do szkła koszt transportu (wysyłki) FV ... na kwotę 260,49 zł
- Nożyczki, pędzle, bibuły, krepiny, farby do szkła Faktura nr ... na kwotę 1785,80 zł.
Zakupione w ramach zadania towary nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. do czynności generujących podatek należny.
Realizowane zadanie polegało na przeprowadzeniu zajęć dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów w czasie wakacji. Zajęcia te dotyczyły kultywowania tradycyjnej sztuki ludowej, były to zajęcia z bibułkarstwa, malarstwa na szkle, rzeźby i zdobienia pierników. Przeprowadzone były w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu, a także w Świetlicach Środowiskowych na terenie Gminy.
Ich celem było stworzenie przestrzeni dla działań umożliwiających kultywowanie tradycji i zwyczajów górali wśród dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Wszystkie warsztaty były darmowe. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 w sprawie szczegółowych warunków i tryby przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017r., poz. 772, z późn. zm.), do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Marskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
W związku z koniecznością dołączenia do Wniosku o rozliczenie grantu składanego przez Gminny Ośrodek Kultury i Sportu - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości, bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Grantobiorca Gminny Ośrodek Kultury i Sportu jest zobligowany do dostarczenia tej interpretacji.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
- Projekt był realizowany od 06.07.2018 do 30.09.2018.
- Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu nie jest jednostką organizacyjną Urzędu Gminy, nie jest scentralizowany z Gminą dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminny Ośrodek Kultury i Sportu ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT od kwoty podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją grantu pt. w ramach projektu grantowego?
Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w piśmie z 7 listopada 2018 r.):
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku VAT o kwoty podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją grantu w ramach projektu grantowego .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT zawarł ze Stowarzyszeniem - L .. umowę o powierzenie grantu nr na realizację grantu pt. w ramach projektu grantowego objętego umową o przyznaniu pomocy nr zawartą w dniu 5 lipca 2018 r. pomiędzy L a Samorządem Województwa na podstawie art. 14 ust. 5 Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Towary/usługi zakupione w ramach grantu, udokumentowane na podstawie faktur wystawionych na Grantobiorcę, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W ramach powierzonego grantu zostały dokonane zakupy następujących towarów/usług:
- Ramy i antyramy do zdjęć Faktura nr ...na kwotę 405 zł,
- masa ceramiczna - glina narzędzia - zestaw Fv. nr ... na kwotę 1058,00 zł
- ramy i antyramy do zdjęć Faktura nr ... na kwotę 700 zł
- soki i ciastka FV nr... na kwotę 1759,90 zł
- przybranie - drut FV nr ... na kwotę 65,00 zł
- Tylka Cukrowa i transport (wysyłka) Faktura nr ... na kwotę 66,00 zł
- konturówka do szkła koszt transportu (wysyłki) FV ... na kwotę 260,49 zł
- Nożyczki, pędzle, bibuły, krepiny, farby do szkła Faktura nr ... na kwotę 1785,80 zł.
Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu pt. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto usługi zakupione w ramach grantu, udokumentowane na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę (Grantobiorcę), nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT oraz do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją grantu pt. w ramach projektu grantowego, jest prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej