Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, że Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji silników i innych części samochodowych. Znaczna ilość materiałów i części składowych niezbędnych do produkcji jest kupowana od zagranicznych dostawców z państw Unii Europejskiej oraz z państw trzecich. Spółka sprowadza części służące do produkcji silników z Japonii. Odprawa celna towarów dokonywana jest w Holandii, gdzie spółka reprezentowana jest przez tzw. ograniczonego przedstawiciela podatkowego ("limited tax representative"), za pośrednictwem którego przeprowadzana jest procedura importu towarów. Po uzyskaniu statusu wspólnotowego części te są przekazywane do zakładu Spółki w Polsce na zasadzie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (rozpoznawanej w Holandii przez przedstawiciela podatkowego) i wewnątrzŹwspólnotowego nabycia (rozpoznawanego przez Spółkę w Polsce).
Celem usprawnienia rozliczeń z dostawcami oraz konieczności wdrażania standardów grupy X w zakresie dokumentowania zdarzeń gospodarczych, Spółka wprowadza procedury wystawiania faktur w imieniu i na rachunek dostawców zarówno z państw unijnych jak i z państw trzecich (samofakturowanie). W transakcjach wewnątrz-unijnych tj. przy wewnątrz-wspólnotowych nabyciach towarów (dalej: WNT) pozwoli to na wyeliminowanie potencjalnych trudności przy ustalaniu momentu podatkowego, a także umożliwi precyzyjne ustalanie kursu przeliczeniowego kwot wykazanych w walutach obcych dla potrzeb podatku VAT. Poza tym wdrożenie procedur samofakturowania zapewni Spółce możliwość przygotowania przez Spółkę faktur, które dokumentować będą faktycznie otrzymaną ilość towarów. Wyeliminuje to konieczność dokonywania uciążliwych korekt w sytuacji, gdy faktyczna ilość towarów w ramach otrzymanej dostawy nie zgadza się z ilością towarów wykazaną na fakturze wystawionej przez dostawcę.
Zdaniem Strony w odniesieniu do samofakturowania dostaw zagranicznych nie stosuje się polskich przepisów podatkowych, należy natomiast stosować przepisy właściwe ze względu na siedzibę podmiotu dokonującego dostawy. Ponadto w odniesieniu do samofakturowania dostaw zagranicznych nie znajdują zastosowania polskie przepisy nakładające obowiązek akceptowania tak wystawionych faktur w formie podpisu przez dostawcę oraz zakazujące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur nieposiadających powyższej akceptacji. Kwestie te regulowane są przepisami państwa, w którym dostawca posiada siedzibę.
Katalog czynności dokumentowanych fakturami VAT oraz krąg podmiotów zobowiązanych do ich wystawienia został zawarty w rozdziale 1 działu XI ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednocześnie, zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 22 niniejszej ustawy, pod pojęciem sprzedaży - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z ustępem 2 art. 106 przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Katalog czynności wymagających dokumentacji fakturą dopełnia art. 106 ust. 3 ustawy nakładający obowiązek wystawienia faktury w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Ponadto, w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Należy jednocześnie podkreślić, iż w wykonaniu delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 cytowanej powyżej ustawy, Minister Finansów, w drodze obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005r. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) określił przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty, niż wymienione w art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, oraz wskazał szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach. Tutejszy organ informuje, że powołane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów zastąpiło obowiązujące do dnia 31 maja 2005r. rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), na które powołuje się wnioskodawca. Nadmienia się, iż z dniem 1 czerwca 2005 r. kwestie dotyczące wystawiania faktur przez nabywcę towarów i usług uregulowane zostały w § 10 powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., co wobec braku zmiany jego brzmienia w odniesieniu do obowiązującego do dnia 31 maja 2005 r. § 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., pozostaje bez wpływu na niniejszą interpretację.
I tak, zgodnie z § 10 ust. 1 wskazanego powyżej rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r., nabywcy towarów i usług od podatnika zarejestrowanego, jako podatnik VAT czynny, posiadającego numer identyfikacji podatkowej, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury wystawiane przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, jeśli otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
1. nabywca towarów lub usług:a) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,b) ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę (odpowiadającą warunkom, o których mowa poniżej) upoważniającą do wystawiania faktur , faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy:
2. naczelnikom urzędów skarbowych właściwych dla obu stron umowy, w której sprzedawca upoważnił nabywcę do wystawiania faktur, zostanie w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia dostarczona pisemna informacja o zawarciu takiej umowy, zawierająca w szczególności:
a) dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi oraz nabywcy,b) datę zawarcia umowy,c) okres obowiązywania umowy.
Przedmiotowa umowa upoważniająca nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy - powinna zawierać, w świetle uregulowań § 10 ust. 2 cytowanego powyżej rozporządzenia, w szczególności:
1. postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:a) upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,b) nie będzie wystawiał faktur na rzecz nabywcy w okresie obowiązywania umowy;c) poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego oraz o zbyciu przedsiębiorstwa;
2. postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:a) będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,b) będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,c) poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
3. określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż jeden rok.
Faktura wystawiana na powyższych zasadach powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze, jako sprzedawca (§ 10 ust. 3 rozporządzenia).
W myśl § 10 ust. 4 ww. rozporządzenia przepisy ust. 1 pkt 1 lit. b, ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jeżeli:
1. nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;2. dokonującym wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest podatnik, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy;
3. dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dostarczył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy pisemną informację, zawierająca w szczególności:a) dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi oraz nabywcy,b) datę zawarcia umowy,c) okres obowiązywania umowy.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 88 ust. 3a pkt 5 cytowanej powyżej ustawy o podatku od towarów i usług, faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę nie stanowią one podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Cytowany powyżej przepis stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur (art. 88 ust. 3b ustawy).
W świetle powołanych powyżej regulacji prawnych podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ponadto, obok faktur zwykłych funkcjonują tzw. faktury wewnętrzne wystawiane w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Jednocześnie, na co również wskazywano powyżej, korzystając z delegacji ustawowej, Minister Finansów w § 10 cytowanego powyżej rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom /.../ określił przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty, niż wymienione w art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, oraz wskazał szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.
Dokonując, przez pryzmat postanowień ww. rozporządzenia, oceny czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z dokonaniem których mogą znaleźć zastosowanie przedmiotowe procedury, należy zauważyć, iż ustawodawca postanowił, przy spełnieniu określonych warunków, o dopuszczalności wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów przez nabywcę towarów i usług w obrocie krajowym i o odpowiednim stosowaniu tych procedur przy dokumentowaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Brak zatem w powołanych powyżej unormowaniach przepisów prawnych regulujących kwestie wystawiania faktur przez polskiego nabywcę (podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT) w związku z dokonaniem przez niego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów bądź też importu towarów. Tym samym ograniczenia, o których mowa w cytowanym powyżej art. 88 ust. 3a pkt 5 i odpowiednio art. 88 ust. 3b ustawy oraz warunek dot. akceptacji faktur w formie podpisu przez dostawcę, o którym mowa w § 10 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia, znajdą zastosowanie w przypadku, gdy faktury, faktury korygujące, duplikaty faktur zostały wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami tj. przepisami § 10 cytowanego powyżej rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...).
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, zgodnie z którym ograniczenia wynikające z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, dotyczące obowiązku akceptacji faktur w formie podpisu wystawianych przez nabywcę oraz zakazujące obniżania podatku należnego o podatek naliczony z faktur, które nie posiadają takiej akceptacji nie znajdują zastosowania w przypadku wystawiania przez Spółkę faktur w imieniu i na rachunek dostawców z innych państw Unii Europejskiej a także z państw trzecich Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.
Należy jednocześnie podkreślić, iż zgodnie z brzmieniem powołanego na wstępie przepisu art. 14 a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przepis ten wskazuje podmioty uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji (podatnik, płatnik i inkasent), zakres, w jakim podmioty te mogą występować (ich indywidualne sprawy), jak i zakres interpretacji udzielanej, przez właściwego w sprawie naczelnika urzędu skarbowego tj. stosowanie przepisów prawa podatkowego. W związku z faktem, iż polski ustawodawca nie uregulował procedury wystawiania faktur przez polskiego nabywcę (podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT) w przypadku dokonania przez niego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów bądź też importu towarów, na co wskazywano powyżej, nie ma możliwości udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa o dopuszczalności stosowania w tej materii przepisów właściwych ze względu na siedzibę podmiotu dokonującego dostawy, a jej udzielenie stanowiłoby przekroczenie uprawnień przyznanych Naczelnikowi tut. Urzędu Skarbowego w zakresie interpretacji przepisów prawa.
Zgodnie z art. 14 a § 2 iniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.