Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zagospodarowaniem parku? - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.878.2018.1.JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.878.2018.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zagospodarowaniem parku?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2018 r. (data wpływu 5 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. xx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilno-prawnych, umów najmu, dzierżawy.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy.

Gmina w roku 2018 realizuje projekt, pn. xx. Wniosek o przyznanie pomocy został złożony przez Gminę do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację typu Wzmocnienie lokalnej społeczności poprzez budowę i rozwój kapitału społecznego, poprawę jakości życia i zachowania dziedzictwa lokalnego. Do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) konieczne jest dołączenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Zainteresowany jest zobligowany do uzyskania takiej interpretacji dotyczącej ww. operacji. Przedmiotem zadania jest zagospodarowanie parku w xx. Park ... stanowi dziedzictwo lokalne, został on założony w II połowie XIX wieku i jest wpisany do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Województwa x.

Zgodnie z kosztorysem projektowane zagospodarowanie parku będzie polegało na:

  • wycince młodych drzew i krzewów w celu ukazania walorów przyrodniczych zabytkowego parku,
  • oczyszczeniu z mchów i porostów cokołu otaczającego grobowiec, zasypanie dołu wykopanego w grobowcu,
  • usunięciu śmieci zalegających na terenie parku,
  • regulacji, wyrównaniu i korekcie przebiegu istniejących ścieżek gruntowych (wycinka młodych drzew i krzewów ograniczających możliwość swobodnego przejścia ścieżką, usunięcie niebezpiecznych pni znajdujących się na ścieżkach),
  • wyznaczeniu nowych ścieżek,
  • utwardzeniu istniejących i projektowanych ścieżek,
  • montażu tablic informacyjnych, strzałek kierunkowych, ławek i koszy na śmieci,
  • oczyszczeniu parku po przeprowadzonej wycince, usunięcie starych, zalegających konarów.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie przewiduje, aby efekty projektu mogły wpływać w jakikolwiek sposób na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym powstaje pytanie czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zagospodarowaniem parku w x.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części w odniesieniu do realizowanego projektu, ponieważ ogólnodostępna infrastruktura rekreacyjna nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zagospodarowaniem parku w x?

Zdaniem Gminy, nie ma ona możliwości odliczenia podatku VAT, ani w całości, ani w części w odniesieniu do realizowanego projektu, ponieważ ogólnodostępna infrastruktura rekreacyjna nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem
art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej