Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust.1 pkt... - Interpretacja - US PP 443/75/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.10.2005, sygn. US PP 443/75/2/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust.1 pkt 1, art. 29 ust. 5, art. 43 ust.1 pkt 2, ust. 2 pkt 1 i ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.09.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 21.09.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii zwolnienia z opodatkowania sprzedaży całego kompleksu gruntów (zabudowanych i niezabudowanych) stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Gmina zamierza dokonać - w drodze przetargu ofertowego - sprzedaży będącego Jej własnością, kompleksu gruntów o łącznej powierzchni 4,5584ha, w skład którego wchodzą działki zabudowane i niezabudowane. Większość działek wchodzących w skład w/w kompleksu jest zabudowana budynkami .Od zakończenia budowy tych budynków upłynęło ponad 25 lat. Gmina nie prowadziła na w/w nieruchomościach żadnej działalności i nie dokonywała w związku z tym żadnych zakupów towarów i usług uprawniających do korzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie środków trwałych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Nie użytkowała także w/w nieruchomości w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwalone Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Wojaszówka zakłada, że w/w działki przeznaczone będą na rozwój przemysłu, rzemiosła, produkcji hodowlanej oraz baz składowych: istniejących i potencjalnych. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Gmina zwróciła się z zapytaniem czy może zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do sprzedaży całości wyżej wymienionej nieruchomości. Zdaniem Gminy, z uwagi na fakt, że budynki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości w świetle przepisu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT posiadają status towarów używanych i że stanowią one wraz z całym sprzedawanym gruntem zwartą całość oraz, że spełnione zostały przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 cyt. ustawy o VAT ma Ona prawo - w powyższej sytuacji - do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do całości sprzedawanych nieruchomości.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy nie podziela - przedstawionego we wniosku - stanowiska Gminy. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju . Zgodnie z definicją towarów zawartą w słowniczku do cyt. ustawy o VAT (art.2 pkt 6) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z tym sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy czym opodatkowanie gruntów zabudowanych związane jest z charakterem budynków lub budowli tamże posadowionych. Dostawa gruntu podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedawanych budynków lub podlega zwolnieniu, jeżeli dostawa budynków posadowionych na gruncie objęta będzie zwolnieniem. Wynika to z przepisu art. 29 ust 5 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W niniejszym przypadku część działek będących przedmiotem sprzedaży jest zabudowana budynkami posiadającymi status towarów używanych, określonych w art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, że przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Dostawa takich towarów jest zwolniona od podatku pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego . Wynika to z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zatem - w przedmiotowej sytuacji - sprzedaż działek zabudowanych korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast działki niezabudowane - w niniejszym przypadku - z takiego zwolnienia korzystać nie mogą. Z uchwalonego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy wynika bowiem, że działki będące przedmiotem sprzedaży określone są jako tereny przemysłowe, usługowe, magazynowe i produkcyjno - hodowlane a zatem będą przeznaczone pod zabudowę związaną z tymi kierunkami rozwoju. Wprawdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 przewiduje zwolnienie od opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych ale wyłącznie innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. O przeznaczeniu gruntów niezabudowanych rozstrzyga plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru a w razie jego braku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zatem przedstawione we wniosku stanowisko Gminy odnośnie możliwości korzystania ze zwolnienia od opodatkowania VAT dostawy wszystkich działek wchodzących w skład sprzedawanego kompleksu nieruchomości jest nieprawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Krośnie