Temat interpretacji
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:
- art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);
po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 17 maja 2005r. przez Podatnika na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PP/443-18/05 z dnia 5 maja 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dostawy paliwa żeglugowego na jednostki pływające Podatnika
odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 18 lutego 2005r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dostawy paliwa żeglugowego na jednostki pływające Podatnika.
W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:
Podatnik jest formacją uzbrojoną wykonującą swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 12 października 1990r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1399 ze zm.) oraz na podstawie innych ustaw. Ustawą z dnia 9 listopada 2000r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 ze zm.) powołana została Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). W myśl art. 43 wskazanej ustawy jednostki pływające Podatnika współdziałają ze Służbą SAR m.in. w utrzymywaniu w gotowości sił i środków ratownictwa życia na morzu oraz współdziałają podczas akcji poszukiwawczych i ratowniczych z innymi jednostkami ratowniczymi, a także z jednostkami z innych państw. W związku z powyższym Podatnik jest ujęty w "Planie akcji poszukiwawczych i ratowniczych" zatwierdzonym przez Ministra Infrastruktury w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej. Wnioskujący wskazał, iż w ze względu na charakter realizowanych zadań jednostki pływające muszą być utrzymywane w stałej gotowości, co wiąże się z potrzebą magazynowania części zakupionego paliwa żeglugowego.
Jednocześnie Wnioskujący przedstawił własne stanowisko zgodnie z którym zakup paliwa żeglugowego do jednostek pływających Podatnika podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskującego warunkiem zastosowania przywołanego przepisu ustawy jest jedynie to, aby oprócz realizowania innych zadań statki były używane również do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, czy paliwo tankowane jest bezpośrednio na jednostki pływające czy do specjalnych zbiorników magazynowych.
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PP/443-18/05 z dnia 5 maja 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Podatnik uważa, iż dostawa paliwa żeglugowego na jednostki pływające Granicznej podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż Podatnik jest jednostką powołaną do ochrony granic na morzu oraz kontroli ruchu granicznego, a jedynie dodatkowo jest zobowiązany do współdziałania w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych na morzu. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku podkreślił również, iż stawka podatku VAT w wysokości 0% ma zastosowanie w świetle art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy jedynie do czynności faktycznie wykonanych, czyli tylko w takich przypadkach, gdy w momencie dokonywania zakupu można jednoznacznie stwierdzić, iż paliwo służyć będzie zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu. W związku z tym, iż przedmiotowej sprawie nie ma możliwości stwierdzenia do jakich celów zakupione paliwo będzie służyło, jego dostawę należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Na powyższe postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Podatnik pismem z dnia 17 maja 2005r. złożył zażalenie wnosząc o uchylenie lub zmianę postanowienia znak PP/443-18/05 z dnia 5 maja 2005r.
W uzasadnieniu zażalenia Wnioskujący zarzuca błędna ocenę prawną stanu faktycznego poprzez niewłaściwą klasyfikację zadań realizowanych przez Podatnika. Wnioskujący wskazuje, iż dokonana przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku klasyfikacja zadań na podstawowe oraz dodatkowe nie znajduje odzwierciedlenia w żadnym obowiązującym akcie prawa. Podatnik zauważa również, iż występujący w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy zwrot: "statków (...) używanych do ratownictwa (..)" nie oznacza, iż jednostki te muszą być przeznaczone tylko i wyłącznie do ratownictwa. Fakt ujęcia Podatnika w Planie akcji poszukiwawczych i ratowniczych umożliwia w ocenie Wnioskującego stwierdzenie w momencie dokonywania zakupu paliwa, iż towar będzie służył zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych.
W związku z brakiem definicji ustawowej pojęcia "statku używanego do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu", w celu rozstrzygnięcia czy do przedmiotowej dostawy Podatnik ma prawo stosować preferencyjną stawką podatku VAT, należy odnieść się do przepisów, na podstawie których jednostki pływające Wnioskującego realizują swoje zadania.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1399 ze zm.) do ochrony granicy państwowej na lądzie i na morzu oraz kontroli ruchu granicznego tworzy się jednolitą umundurowaną i uzbrojoną formację - Straż Graniczną. W katalogu zadań realizowanych przez Podatnika, wskazanym w art. 1 ust. 2 cyt. ustawy wymieniono m.in. ochronę granicy państwowej, organizowanie i dokonywanie kontroli ruchu granicznego, rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców. Ratownictwo lub udzielanie pomocy na morzu nie zostało jednak wymienione w szerokim zakresie zadań Jednostki, co nasuwa wniosek, iż działania w takim zakresie nie należą do głównych, statutowych zadań Wnioskującego. Obowiązek współdziałania przy wykonywaniu zadań Służby SAR należy to tzw. zadań określonych w innych ustawach, które Podatnik ma obowiązek realizować na podstawie odesłania wskazanego w art. 1 ust. 2 pkt 14 cyt. ustawy.
Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 ze zm.) dla wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu tworzy się Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, zwaną dalej "Służbą SAR". W myśl art. 41 ust. 3 cyt. ustawy w skład Służby SAR wchodzą:
- Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne - organizujące i koordynujące akcje poszukiwawcze i ratownicze,
- morskie statki ratownicze,
- brzegowe statki ratownicze, w skład których wchodzą ochotnicze drużyny ratownicze.
W świetle przywołanego przepisu ustawy Służba SAR jest jednostką organizacyjną powołaną specjalnie do realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem morskim, w tym głównie do wykonywania zadań z zakresu poszukiwania i ratowania życia na morzu. W celu realizacji w/w zadań Służba SAR została wyposażona w morskie statki ratownicze, zaopatrzone w specjalistyczny sprzęt ratowniczy oraz przeznaczone ściśle do wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa morskiego. Jednostki te niewątpliwie odpowiadają pojęciu "statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu" zawartym w art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie w myśl art. 43 cyt. ustawy przy wykonywaniu zadań Służby SAR zobowiązane są współdziałać jednostki organizacyjne Marynarki Wojennej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Policji, opieki zdrowotnej oraz inne jednostki będące w stanie udzielić pomocy.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż obowiązkiem współdziałania przy wykonywaniu zadań z zakresu poszukiwania i ratowania życia na morzu objęte są nie tylko wszystkie statki pełniące specjalną służbę państwową, ale każda jednostka pływająca będąca w stanie udzielić pomocy. Nie znaczy to jednak, iż każdy statek, który w określonej sytuacji podejmie działania polegające na ratowaniu lub udzielaniu pomocy należy traktować jako przeznaczony do takich czynności. Nałożony przepisami ustawy obowiązek współdziałania ze Służbą SAR oraz fakt wykonywania niektórych zadań z zakresu ratownictwa nie jest równoznaczny z kwalifikacją danej jednostki jako "używanej do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług. Intencją ustawodawcy było bowiem objęcie preferencją podatkową dostaw towarów zaopatrujących statki przeznaczone specjalnie do ratowania życia lub udzielania pomocy na morzu. Wniosek ten wynika z oczywistego faktu, iż gdyby było inaczej preferencją podatkową byłyby objęte wszystkie jednostki pływające obowiązane w mniejszym lub większym stopniu do udzielania pomocy na morzu.
Dyrektor Izby Skarbowej Gdańsku wskazuje zatem, iż zwrot "statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu" nie obejmuje wszystkich jednostek pływających, które w razie potrzeby byłyby w stanie udzielić pomocy, a jedynie te, które na podstawie obowiązujących przepisów zostały do tego przeznaczone.
W świetle przywołanych przepisów ustawy jednostki pływające Podatnika są zobowiązane do współdziałania ze Służbą SAR w takim samym stopniu jak statki wszystkich innych wymienionych w art. 43 cyt. ustawy Jednostek. Należy zatem podkreślić, iż statki Wnioskującego zostały przeznaczone do realizacji jej podstawowych zadań, a jedynie w niektórych sytuacjach są obowiązane do współudziału w akcjach ratowniczych i poszukiwawczych prowadzonych przez Służbę SAR. Jednostki pływające Podatnika nie odpowiadają zatem pojęciu "statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu" w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy również wskazać, iż przepis art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy ma zastosowanie do czynności faktycznie wykonanych. Stawka podatku VAT w wysokości 0% mogłaby mieć zastosowanie jedynie w takich przypadkach, gdy w momencie dokonywania zakupu można by było jednoznacznie stwierdzić, iż paliwo służyć będzie zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu. W przedmiotowej sprawie nie ma jednak możliwości stwierdzenia do jakich celów zakupione paliwo będzie wykorzystane. Fakt ujęcia Podatnika w "Planie akcji poszukiwawczych i ratowniczych", umożliwiający w ocenie Wnioskującego stwierdzenie w momencie dokonywania zakupu paliwa, iż towar będzie służył zaopatrzeniu statków używanych do realizacji w/w zadań, potwierdza jedynie obowiązek współdziałania ze Służbą SAR wynikający z art. 43 ustawy o bezpieczeństwie morskim.
W związku z niespełnieniem przesłanek art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy dostawę paliwa żeglugowego na jednostki pływające Wnioskującego należy zatem opodatkować podstawową stawka podatku VAT w wysokości 22%.
Zawarty w zażaleniu z dnia 7 czerwca 2005r. zarzut niewłaściwej klasyfikacji zadań realizowanych przez Podatnika jest nieuzasadniony. Jednostka ta wykonuje bowiem zadania, do których została powołana na podstawie ustawy o Straży Granicznej i które szczegółowo zostały określone w katalogu zawartym w art. 1 ust. 2 ustawy o Straży Granicznej. Jednocześnie, jak każda inna Jednostka jest obowiązana do współdziałania w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych na morzu. Podział dokonany przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego na użytek interpretacji służy lepszemu zrozumieniu wagi poszczególnych zadań wykonywanych przez Straż Graniczną.
W świetle powyższego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd - zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie orzekł jak w sentencji decyzji.