Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielona w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)
Pismem z dnia 7 lipca 2004 r. (data doręczenia - dnia 8 lipca 2004 r.) Urząd Gminy w................................. (zwany dalej także podatnikiem) zwrócił się do tut. organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Podatnik pyta:
- czy wydawanie zezwoleń, w trybie decyzji administracyjnej, na sprzedaż napojów alkoholowych przez organ administracji publicznej podlega podatkowi VAT?
- czy usługa sprzedaży specyfikacji przetargowej jest nadal opodatkowana stawką podstawową podatku VAT w wysokości 22%?
Stanowisko podatnika:
Zdaniem podatnika wydawanie zezwoleń w trybie decyzji administracyjnej nie podlega podatkowi VAT. Ponadto podatnik wskazuje, iż jego zdaniem sprzedaż specyfikacji przetargowej przez jednostki administracji publicznej jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie pozycji 6 załącznika numer 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (PKWiU 75.11.11-00.20).
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w oparciu o obowiązujący stan prawny, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl natomiast art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r., nr 147, poz. 1231 ze zm.) organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy. Jednocześnie art. 4 (1 w górnym indeksie) ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin.
Stosownie do postanowień art. 18 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego "organem zezwalającym". Zezwolenie to wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
Z treści art. 11 (1 w górnym indeksie) ust. 1 tej ustawy wynika, że w celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 4 (1 w górnym indeksie) ust. 1 gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że organ gminy nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wydawania, w formie decyzji administracyjnej, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pomimo tego, że za korzystanie z tych zezwoleń może on pobierać opłaty. Obowiązek w tym zakresie nałożony został na podstawie odrębnych przepisów, zatem organ gminy realizuje w ten sposób zadania nałożone tymi przepisami. W konsekwencji oznacza to, że czynność wydania decyzji administracyjnej (zezwolenia) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii opodatkowania sprzedaży specyfikacji przetargowej tut. organ wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Niewątpliwie specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest towarem w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oznacza to, że aby daną czynność uznać za dostawę towarów muszą być spełnione następujące warunki: nastąpić musi dostawa towaru, wystąpić element odpłatności oraz przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) stanowi że zamawiający ogłasza przetargi i na wniosek wykonawcy przekazuje specyfikację przetargową pobierając określoną opłatę o której mowa w art. 42 powołanej ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem cena jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Tym samym w świetle tego przepisu, nie można mówić o odpłatności, a jedynie o zwrocie kosztów. W konsekwencji uznać należy, że czynność przekazania specyfikacji przetargowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.