możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowie i rozbudowie obiektu zespołu szkół... - Interpretacja - IBPP3/443-924/12/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2012, sygn. IBPP3/443-924/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowie i rozbudowie obiektu zespołu szkół oraz budowie przedszkola

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012r. (data wpływu 31 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 23 lutego 2012r. uchwałą Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu pn. do dofinansowania w ramach Działania 8.2 Infrastruktura placówek oświaty Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013. W dniu 21 maja 2012 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Gminą. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie 58% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 42% stanowi wkład własny Gminy.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków nauczania i podniesienie poziomu kształcenia oraz spełnienie oczekiwań społecznych związanych z edukacją, co umożliwi efektywniejsze wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

Projekt o łącznej wartości 9,7 min zł składa się z dwóch etapów:

  • etap I to przebudowa i rozbudowa obiektu Zespołu Szkół,
  • etap II to budowa przedszkola.

Mimo braku dofinansowania Gmina w 2009r. rozpoczęła przebudowę obiektu Zespołu Szkół, a w sierpniu 2011r. przebudowa została zakończona. Powierzchnia użytkowa całkowita wynosi 3 035,18 m2. Program użytkowy obiektu Zespołu Szkół nie uległ większym zmianom. Został on dostosowany do potrzeb funkcjonalnych użytkowników szkoły, osób niepełnosprawnych, jak i obecnych wymagań sanitarnych i p. poż. Dotychczasowe funkcje pomieszczeń, w budynku dydaktycznym w większości zostały zachowane.

Generalna przebudowa dotyczyła budynku sali gimnastycznej, a przede wszystkim łącznika, w którym mieszczą się:

  • na parterze: kompleks szatniowy, bezpośrednio przy sali gimnastycznej,
  • na I piętrze: biblioteka z zapleczem (archiwum, gabinet, sanitariaty),
  • na II piętrze: 2 sale lekcyjne, 2 gabinety oraz sanitariaty.

Koszt przebudowy i rozbudowy obiektu Zespołu Szkół wyniósł 6,2 min zł.

Obecnie Gmina przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na II etap projektu tj. budowę Przedszkola. Efektem realizacji tego etapu będzie nowe przedszkole o powierzchni użytkowej całkowitej 887 m2. Program użytkowy tego obiektu obejmować będzie: 5 sal zabaw z bezpośrednim dostępem do łazienek, szatnie, gabinet dyrektora, pomieszczenia dla personelu, pomieszczenia gospodarcze. Budynek przedszkola zostanie wykonany w technologii tradycyjnej z zastosowaniem nowoczesnych, obecnie stosowanych technologii i materiałów budowlanych.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja ta jest niezbędna w związku z uzyskaniem dofinansowania ze środków EFRR i koniecznością złożenia jej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina na przykładzie przedstawionych zdarzeń przyszłych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) realizuje, dofinansowany w ramach Działania 8.2 Infrastruktura placówek oświaty Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013, projekt pn. .

Projekt składa się z dwóch etapów:

  • etap I to przebudowa i rozbudowa obiektu Zespołu Szkół,
  • etap II to budowa przedszkola.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków nauczania i podniesienie poziomu kształcenia oraz spełnienie oczekiwań społecznych związanych z edukacją, co umożliwi efektywniejsze wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania powstałych obiektów do czynności generujących po stronie Gminy podatek należny, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach