Temat interpretacji
W związku z realizacją projektu brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1993 r. w sprawie utworzenia Parku Narodowego (Dz. U. Nr 86, poz. 399). Rodzaj przeważającej działalności wg PKD 9104 działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Park Narodowy jako jednostka budżetowa uzyskiwane dochody odprowadza do Skarbu Państwa. W ramach wykonywania działalności ustawowej - ochrony przyrody Park uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową. Są to dochody z tytułu:
- najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione od podatku od towarów i usług) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane 23% stawką podatku),
- sprzedaży drewna opałowego (stawka podatku 8%) oraz drewna pozostałego (stawka 23%),
- sprzedaży gadżetów związanych z Parkiem Narodowym (stawka podatku 23%),
- dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione od podatku) oraz na cele inne niż rolnicze (stawka podatku 23%),
- sprzedaży siana (stawka podatku 8%).
W dniu 16 sierpnia 2011 r. podpisana została umowa partnerska pomiędzy Instytutem jako beneficjentem koordynującym, a Parkiem Narodowym jako współbeneficjentem na realizację projektu w ramach programu LIFE+ (nr projektu () tytuł ). Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków budżetu państwa. Głównym celem projektu jest ochrona kolonii lęgowych ptaków wodnych i błotnych poprzez eliminację inwazyjnych, obcych gatunków zwierząt oraz rewitalizację siedlisk tych ptaków. Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park. Part Narodowy w okresie od 16 sierpnia 2011 r. do chwili obecnej realizuje zadania na potrzeby projektu i kwalifikuje w koszty projektu należny podatek uznając, że nie podlega od zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z czynnym obrotem opodatkowanym. Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektu LIFE+, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowany, jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia, niepodlegającego zwrotowi podatku VAT, wymaganego do realizacji projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podatek od towarów i usług naliczony w związku z realizacją ww. projektu może być w jakikolwiek sposób odzyskany...
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się w poz. 61 wniosku ORD-IN na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie można odzyskać podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu, ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy