Temat interpretacji
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.08.2005 r. (otrzymanego w dniu 19.08.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku
od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych. Odbiorcami produkowanych wyrobów są podatnicy podający posiadane numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadane przez państwo członkowskie (Niemcy) właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.
Przy identyfikacji danych podatnika w Biurze Wymiany Informacji o VAT Ośrodku Zamiejscowym w Koninie, Spółka uzyskała informacje, iż pod numerami identyfikacyjnymi są umieszczone następujące dane:
- DE 218437111 Sp. z o.o., ul. D., W.
- DE 229913809 M. Z., ul. K., Ch.
Na fakturach sprzedaży wystawianych przez Spółkę, w danych dotyczących nabywcy, podawane są powyższe numery identyfikacyjne i adresy oddziałów nabywcy zlokalizowane na terenie Niemiec, gdzie dostarczane są wyroby.
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy prawidłowo postępuje opodatkowując takie dostawy stawką 0%, gdy pozostałe warunki wynikające z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, są spełnione.
Zdaniem podatnika w przedstawionej sytuacji postępuje on prawidłowo, stosując stawkę 0%.
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem, że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów.
Szczegółowe dane jakie powinna zawierać FAKTURA VAT, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zwanego dalej rozporządzeniem. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, FAKTURA VAT powinna zawierać m. in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. Z kolei § 9 ust. 10 stanowi, że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.
Z przedstawionej przez pytającego sytuacji wynika, że kontrahenci podatnika posiadają właściwe i ważne numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadane przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, i numery te są zamieszczane w treści faktur stwierdzających dostawy wewnątrzwspólnotowe. Tym samym należy uznać, że spełniają wymogi zawarte w, art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy i § 9 rozporządzenia.
Przy założeniu, że pozostałe warunki określone w art. 42 ustawy zostały spełnione (zgodnie z informacją pytającego), stosowanie stawki 0% przy tak udokumentowanych dostawach wewnątrzwspólnotowych jest prawidłowe.