Temat interpretacji
Spółka posiada samochody dostawcze i ciężarowe spełniające ustawowe kryteria dopuszczalnej ładowności, które nie mają homologacji lub dokumentów zwalniających z obowiązku jej posiadania. Pojazdy te zostały zakupione w okresie, kiedy do ich zarejestrowania, tego typu dokumenty nie były wymagane. Otrzymane od sprzedawcy faktury zakupu służyły do dokonywania wszelkich wymaganych czynności prawnych, w tym również do zarejestrowania pojazdów w odpowiednim urzędzie. Szczegółowe dane pojazdu, w tym rodzaj pojazdu, ładowność, liczba miejsc wpisane zostały do dowodu rejestracyjnego. Spółka posiada również pojazdy samochodowe, które mają świadectwa homologacji, lecz które po zakupie zostały poddane przebudowie , dostosowującej je do potrzeb firmy. Zgodnie z obowiązującym w momencie ich przebudowy prawem, po przebudowie pojazdy te poddane były ocenie technicznej przez uprawnionego rzeczoznawcę lub wykonywano poszerzone badanie techniczne pojazdu w uprawnionej stacji kontroli pojazdów. Szczegółowe dane techniczne pojazdu po przebudowie wpisywane były, przez uprawniony organ, do dowodu rejestracyjnego pojazdu w oparciu o dokumenty wystawiane przez rzeczoznawcę lub diagnostę. Spółka posiada zatem pojazdy, które w świadectwie homologacji, dotyczącym pojazdu przed przebudową, mają określoną ilość miejsc np. 3 i ładowność 1012 kg , natomiast po przebudowie rzeczoznawca w swojej ocenie technicznej określił ilość miejsc na 9 i ładowność na 337 kg i taki wpis widnieje w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Pytanie Spółki dotyczy wyjaśnienia, który dokument powinien być podstawądo przeprowadzenia kwalifikacji pojazdu zawartej w art. 86 ust. 3 ustawy oraz czy nie posiadając dokumentów homologacji dla samochodów ciężarowych lub specjalnych można
dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony zawarty w fakturach zakupu paliw silnikowych oraz oleju napędowego.
Spółka prosi również o udzielenie informacji jak należy traktować pojazdy takie jak ładowarki kołowe, koparki kołowe, żurawie samochodowe, ciągnik siodłowy, które nie mają określonej dopuszczalnej ładowności, natomiast ich producenci podają takie parametry jak pojemność łyżki, dopuszczalny ciężar podnoszonego ładunku ( udźwig) czy maksymalny nacisk na siodło. W obecnej chwili wg. zapisów w dowodach rejestracyjnych są to pojazdy samochodowe specjalne lub ciężarowe. Czy w świetle zapisu art. 86 ust. 5 należy je traktować jako samochody osobowe?
Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) wprowadzono przepisy uzależniające prawo do odliczenia podatku zawartego w cenie paliwaod rodzaju samochodu do którego jest zakupiono paliwo.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się między innymi do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
dopuszczalna ładowność (DŁ) = 357kg + ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy (n) x 68kg.
Jeżeli zatem będzie to paliwo do samochodu o ładowności niższej niż określona według powyższego wzoru, podatek od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu.
Z przepisów zawartych w art. 86 w/w ustawy nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. W praktyce takim dokumentem powinien dysponować importer lub producent danej marki pojazdu. Ograniczenie w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego, o którym mowaw art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Tym samym nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa do napędu tych ciągników. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm. ) przewiduje przypadki, w których można dokonać zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, ale tylko wówczas gdy na ten typ pojazdu zostało wydane świadectwo homologacji. Tym samym jeżeli przerobiony przez Państwa środek transportu posiada liczbę miejsc 9 i ładowność 337 kg to nie zostanie spełniony warunek, określony w art. 86 ust. 3 w/w ustawy, zaliczenia tego pojazdu do samochodu ciężarowego i podatnikowinie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za paliwo nabyte do tego samochodu , co wynika z art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003 r. Nr 58 poz. 515 ze zm. ) w art. 2 zawiera określenie pojazdy specjalne (kategorii M, N i O) do których zalicza się m. in. żurawie samochodowe - samojezdne. Pojazdy te, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają ograniczeniu odliczenia podatku VATz faktur dokumentujących zakup paliwa do tych samochodów. Ładowarki kołowe, - PKWiU 29.22 - maszyny i urządzenia ogólnego przeznaczenia, koparki kołowe - PKWiU 29.52 - maszyny i urządzenia specjalnego przeznaczenia nie podlegają ograniczeniom w zakresie odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za paliwo.